Tjena,

Ny husägare och noll koll på det mesta. Så jag ber ödmjukt om att hålla nivån simpel. Det är lite vanskligt att kasta sig ut såhär med denna typen av fråga.


När jag bredspackla de i somras, kom jag att upptäcka att vårt våra gipsskivor är fästa direkt mot något som ser ut som en osb-skiva. Detta har gjort mig väldigt frågandes till hur pass bra isolerat huset står. I det estetiska perspektivet så är alla uttag mot yttervägg, utanpåliggande, vilket inte är helt snyggt, enligt mig.

Jag går i funderingar på att regla upp direkt mot den osb som finns idag, lägga isolering och sätta nya gipsskivor. Då tänker jag mig alltså inifrån: plocka bort nuvarande gipsskivor, regla upp med träskivan, isolera, flytta vägguttag osv, gipsa om. Varför jag väljer denna väg är enkel, jag har fått för mig att det stör minst på husets natur/struktur och att jag samtidigt lyckas uppnå vad jag är ute efter: bättre isolering och infällda uttag.

Är detta rätt väg att gå eller riskerar jag att få huset att må sämre? Är det konstigt upplägg? Vilka är alternativen?
 
  • Gilla
RideNFly
  • Laddar…
A
Fungerar utmärkt att göra som du säger, regla upp en vägg och isolera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.