Hej,
Vi har ett äldre tvåvåningshus med mansardtak och en tillbyggnad som är från 70- talet i enplan.

Funderar på att bygga på en våning på utbyggnaden och med mansardtak i vinkel mot det befintliga mansardtaket. Ett problem är att utbyggnaden är ett par meter bredare än originalhuset. Vår tanke är att påbyggnaden blir lika hög som originalhuset och att brytningen på taket sker vid samma punkt. Men, då kommer takvinkeln på den övre delen av utbyggnadens tak bli lite flackare än på originalhuset. När vi ritat på det tycker vi det ser bra ut, men jag har hört att det arkitektoniskt är dåligt att ha olika takvinklar. Åsikter?
 
V Viskan123 skrev:
Hej,
Vi har ett äldre tvåvåningshus med mansardtak och en tillbyggnad som är från 70- talet i enplan.

Funderar på att bygga på en våning på utbyggnaden och med mansardtak i vinkel mot det befintliga mansardtaket. Ett problem är att utbyggnaden är ett par meter bredare än originalhuset. Vår tanke är att påbyggnaden blir lika hög som originalhuset och att brytningen på taket sker vid samma punkt. Men, då kommer takvinkeln på den övre delen av utbyggnadens tak bli lite flackare än på originalhuset. När vi ritat på det tycker vi det ser bra ut, men jag har hört att det arkitektoniskt är dåligt att ha olika takvinklar. Åsikter?
Jag lägger till en ful principskiss
 
  • Handritad principskiss av hus med två vyer: vy från öst och vy från söder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
V Viskan123 skrev:
Jag lägger till en ful principskiss
Ingen som har någon åsikt?
 
Hej. Är ingen arkitekt men en lösning kan vara att ha ett sadeltak med samma takvinkeln som övre vinkeln. En annan lösning som vi gjorde med en veranda med övervåning på en äldre hus med mansardtak var att ha ett sadeltak som ansluter mot brytningen på det gamla taket. Det bästa är att rita upp det i skala för att se proportionerna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.