Hej! Vet inte om detta är rätt forum för min fråga, men provar här!

Vi har tänkt att tillskapa ett rum genom att sätta in ett glasparti och på så vis få ett avskiljbart rum. Men för att få önskvärd storlek på rummet skulle vi behöva bygga på en vägg och därmed minska valvet som syns på bilden. Tänker oss en påbyggnad på 30-40 cm. Saken är den att den befintliga betongväggen har vackert rundade hörn, en av få detaljer som skvallrar om att det är en lägenhet från 30-talet. Om vi bygger på väggen skulle vi vilja behålla samma utseende, så att de två sidorna av valvet överensstämmer.

Vet dock inte alls hur man gör detta, därför vänder jag mig hit i hopp om att få tips om metoder och hantverkare! Tror ni att det är möjligt att uppnå det önskade resultatet och vart kan man i så fall vända sig för att få hjälp med detta?
Inredning med öppet valv, trägolv och modern lampa som leder in till ett annat rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vägg med rundat hörn inuti ett rum som representerar 1930-talsarkitektur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det där är ju inga större problem att lösa. Lite klurigare än ett vasst hörn men det där går garanterat att lösa.

Jag hade reglat upp en vägg i öppningen så mycket som ni vill stänga igen. Sedan gipsat denna och spacklat (med remsa) där den gamla rundningen är. För att få den nya väggen lika rund som den befintliga så finns det ju många olika sätt. Det enklaste känns som det vore att göra öppningen av trä som du fräser runt med samma radie som den befintliga öppningen. Sedan får trät kläs in i någon sorts väv som sedan målas. Tyvärr åker du på att väva hela väggen och sedan måla om för att det inte skall bli någon skarv.

Jag är inget proffs men jag är tämligen övertygad om att sättet ovan hade funkat och går att göra med normala snickarverktyg plus en handöverfräs.
 
Ett alternativt tillvägagångssätt är att regla upp en något smalare vägg i trä. På med en putsbärande skiva och sedan putsa upp skillnaden i bredd och hörnradierna.

Ett tredje sätt är väl att mura upp en vägg i lättbetong eller leca, som sedan putsas. Fördelen med den sista är att det räcker med enbart en duktig murare (som också är duktig på att putsa). Måla kanske ni kan göra själva annars behövs även en målare.
 
Tack för dina utförliga svar, verkar ju finnas flera vägar att gå för att lösa detta, får fundera på vad som blir bäst. Nu är vi dock inne på att göra förlängningen med glasparti istället och på så vis kunna bevara den gamla väggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.