Ska renovera ett gammalt badrum från 70-talet och har börjat med rivningen.
Ställer frågor i samma tråd för enkelhetens skull och kommer att återkoppla hur ev problem löses av mig eller hantverkare. :)

Innertaket är idag nån form av masonit i 2 lager med papp i mellan, det ser illa ut eftersom rummet blivigt lite större och det blivit skadat vid nedmontering av inredning.
Ska man ta ner detta och ersätta eller kan man lika gärna täcka över det som "rotgipsa" som man gör med väggar.?
Vad använder man som innertak i badrum idag?
Ovanför innertaket är det plast och isolering, det är kallvind.
Elen ska flyttas till lampa i taket men det borrar man väll efter allt är satt, bara "dra upp kablarna" medans?
Där väggar är öppna ska det byggas igen, och där det redan finns skivor ska det rotgipsas. Är det vettigare att fixa taket före väggarna?

Brukar man ha isolering i väggarna mot ljud? det var typ "pappremsor" tidigare som följde med när jag tog bort skivor, vet inte om det var som ljudisolering eller som stabilisering.

Det ska vara våtrumsmatta på väggar och golv.

TLDR:
Kan man rotgipsa taket?
Vad använder man som innertak?
Är det smartare att göra taket före sätta igen väggarna?

Delvis rivet badrumstak med synliga masonitskivor och rörsystem vid en vägg under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadat vitmålat masonittak från 70-talet med brun missfärgning och synliga skarvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rivet badrum med bar stomme och träreglar, synlig rörgenomföring och delar av masonitvägg kvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kommer du åt att flytta elen uppifrån så kan du sätta gips i taket utanpå befintligt. Om du använder 6mm gips så kan det vara värt att veta att det kan ha ganska ojämn/ bulig yta så bredspackling kan behövas för ett bra resultat.
Isolering mot ljud i väggarna hade jag lagt. Vilken ordning du gör tak/vägg kvittar så länge underarbetet är färdigt. Mvh
 
Redigerat:
  • Gilla
Jörgen63
  • Laddar…
M Micke R. skrev:
Kommer du åt att flytta elen uppifrån så kan du sätta gips i taket utanpå befintligt. Om du använder 6mm gips så kan det vara värt att veta att det kan ha ganska ojämn/ bulig yta så bredspackling kan behövas för ett bra resultat.
Isolering mot ljud i väggarna hade jag lagt. Vilken ordning du gör tak/vägg kvittar så länge underarbetet är färdigt. Mvh
Jag kommer nog åt elen uppifrån, det ligger i rör under isoleringen.
Är det samma som renoveringsgips/rotgips eller är det speciellt för tak?
Väger det mycket, måste man skruva i reglarna i taket?
Jag satsar på att göra så mycket som möjligt själv innan jag tar in rörkrökare elare och mattläggare.
Blir det ett hvete med spacklande så anlitar jag nån målare för det
 
Gips är gips förutsatt att du sätter det utanpå befintligt tak. Ta det som du tror är lättast för dig att använda. Finns takgips där man slipper skarvspackling t ex. Skruva i reglar är lämpligast. Du får använda långa skruv så kan du sätta i befintliga reglar. Mvh
 
Redigerat:
  • Gilla
TheGame
  • Laddar…
Jag får backa i ditt fall. Missförstod beskrivningen. Sådana här tak brukar beroende på fukt bli ganska skeva. Riv ner masonittaket och sätt gips 12-13mm direkt på reglarna så blir det bra. Mvh
 
M Micke R. skrev:
Jag får backa i ditt fall. Missförstod beskrivningen. Sådana här tak brukar beroende på fukt bli ganska skeva. Riv ner masonittaket och sätt gips 12-13mm direkt på reglarna så blir det bra. Mvh
Ok, taket känns väldigt "pappigt" eller vad man ska säga så jag gör nog så.
Mera riva :D
Tack för svar (y)
 
Har börjat ta ner innertaket.
Skivorna sitter utan glespanel så ångspärren hänger ner på ett ställe.
Ska ångspärr en tejpas i skarvarna? Ångspärr en är plast med Tun yta av papp eller nå annat fibermatrial.
Ser att en vägg är en gammal yttervägg (som jag vetat om) och det går ner plast bakom väggskivan.
Bör jag avlägsna väggskivorna och ta bort plasten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.