Hej,

Vi håller på att bygga till i lösvirke och håller nu på med takbalkarna. Senaste veckorna har det ju regnat ganska kraftigt men jag trodde att det var lugnt för träet så länge som det fick torka upp ordentligt innan vi började isolera. Nu ser jag att vi har börjat få svartmögel på delar av stommen. Lite här och där men t ex på syllen, reglar för ytterväggen och reglar för en bärande innervägg.

Vi ska om någon vecka täcka tak och få på vindduk så att konstruktionen kan börja torka ut ordentligt men hur orolig bör vi vara för det mögel som redan nu har börjat växa? Syll och ytterväggar kommer det ju i alla fall vara ångbroms som skyddar inneklimatet men innerväggen och mellanbjälklag kommer ju vara exponerade för inomhusluften.

Bör man behandla det på något sätt innan man bygger in det? Att byta ut reglarna blir ju ett hästjobb.

Tack på förhand!
 
  • IMG_3583.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_3584.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_3585.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte bara vanlig blånad? Låt det torka innan ni bygger in det bara.

Annars hade nog varenda trähus i landet varit mögelskadat..
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Jag antog att det mar mögel för att det var på ställen vattnet gärna stannar lite längre på och inte där solen legat på men det ju vara fel. Skulle vara skönare om det bara var blånad.

Låter som det inte skulle vara någon större skada att låta det vara och torka bara?
 
låt oss kalla det allmän påväxt bara. Mögel låter så "laddat". Virke kan bli sådär när det är blött. Sen när det torkar så blir det bara kosmetiskt och det dör ut.
Sen kommer det alltid att finnas människor som skriker rakt ut när de ser sånt där och menar att det måste bort annars kommer alla bli sjuka och än det ena och det andra men som sagt, det är en väldigt massa hus som ser ut så där i uppbyggnadssskedet.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd och 2 till
  • Laddar…
Tack för de lugnande orden, då ska jag sluta oroa mig över det där och få upp vindduk och tak istället!
 
  • Gilla
Freddedan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.