Vi har ett hus från 1942 som renoverats i omgångar. I vår gillestuga i källaren fanns en tapet från ca 1970-talet och under den har man målat med kallasfalt/tjära. Man har dock inte målat över hela väggen utan främst längst ned. Bifogar en bild - tyvärr ser man inte hela väggen eftersom det är massa hyllor i vägen idag - bakom hyllorna har man målat mer av färgen och högre upp. Det ser lite ut som ett barn har målat eftersom det är så ojämnt och kladdig.

På forumet här har jag läst att man använde tjära som tätskikt på 1960-talet. Jag har också läst att stenkolstjära innehåller PAH som är dåligt. Till min fråga - på vilket sätt är detta farligt? Är det när man river? Eller utsöndras detta på något sätt i luften - likt trä som blivit behandlade med kreosot?
 
  • Vägg med delvis borttagen 1970-talstapet och målade tjärfläckar samt rörinstallation i källare från 1942.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Susannna skrev:
Vi har ett hus från 1942 som renoverats i omgångar. I vår gillestuga i källaren fanns en tapet från ca 1970-talet och under den har man målat med kallasfalt/tjära. Man har dock inte målat över hela väggen utan främst längst ned. Bifogar en bild - tyvärr ser man inte hela väggen eftersom det är massa hyllor i vägen idag - bakom hyllorna har man målat mer av färgen och högre upp. Det ser lite ut som ett barn har målat eftersom det är så ojämnt och kladdig.

På forumet här har jag läst att man använde tjära som tätskikt på 1960-talet. Jag har också läst att stenkolstjära innehåller PAH som är dåligt. Till min fråga - på vilket sätt är detta farligt? Är det när man river? Eller utsöndras detta på något sätt i luften - likt trä som blivit behandlade med kreosot?
varför på insidan öht?
tätskikten på utsidan om du inte har pool i rummet
 
  • Gilla
Börje1950
  • Laddar…
Jag läste i en annan tråd att man på 1960-talet använde tjära i badrum som tätskikt. Bättre än inget antar jag!
 
S Susannna skrev:
Jag läste i en annan tråd att man på 1960-talet använde tjära i badrum som tätskikt. Bättre än inget antar jag!
1915 "lyckades" 2 japanska forskare inducera cancer i försöksdjur 🤬
genom att konstant applicera tjära på dessa
så om du inte klappar på väggen där tjäran är så lär inget hända
största risken att utsättas för PAH är
rökning
vedeldning
stadsluft
och grillad mat
 
  • Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
S Susannna skrev:
Jag läste i en annan tråd att man på 1960-talet använde tjära i badrum som tätskikt. Bättre än inget antar jag!
Stämmer, men i badrum som är belagda ovanför mark. Men i källare som är under mark...hm..det har jag aldrig sett förut.
 
Rickard.
Det finns sprayburkar med asfaltspray/pah-spray som visar om asfalten innehåller stenkolstjära, "tjära" i byggsammanhang är ju ofta gjorda helt utan "riktig" tjära men jag vet inte hur det var på 60-talet. I våra vägar hängde väl den kvar längre..
 
  • Gilla
Susannna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.