Halloj!

Är i färd med att bygga nytt och badrummet kommer kombineras med tvättstuga (se bifogad bild)
Husleverantören sätter våtrumsskiva på samtliga väggar och våtrumsspånskiva på golv, resten tänker jag göra själv.
Golvbrunn kommer finnas i både tvättstugedelen och i badrumsdelen.
Ytskiktet kommer vara kakel/klinker.

Frågan är på vilka av dessa väggar som tätskikt behövs?
Räcker det med att sätta tätskikt i badrumsdelen eller är det så enkelt att samtliga väggar och golv ska ha tätskikt?

Tacksam för synpunkter och svar
 
  • Badrum.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man måste ju våtrumssäkra hela badrummet enligt BKR, som jag fattat det.
 
T
Samtliga väggar och golv ska ha tätskikt!
 
Ok, tackar!
 
Antar att badrummet och tvättstugan inte är i en källare....i så fall stämmer det som skrivits ovan. Är badrummet i en källare behövs mer info för att svara på frågan.
 
gadu^ skrev:
Man måste ju våtrumssäkra hela badrummet enligt BKR, som jag fattat det.
Vad betecknas som ett badrum då?

Jag har ett rum som består av badkar och duschar, och ett annat (avdelat) rum som består av ett handfat och en toalett. Måste alla väggar i båda rummen enligt branschen fuktspärras?

Jag har sett exempel där man "kopplar ihop" badrum och sovrum med en avgränsande vägg också. Räknas det som skilda rum då eller ska sovrummet fuktspärras?
Har även exempel på badrum med omklädningsrum, relaxrum som så att säga sitter ihop med endast avdelare.
Vad jag vill komma fram till är förstås VAD som är själva badrummet.
 
  • DSC_00132.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0064.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Anders, En väldigt bra fråga! Men varför ens chansa?

Skulle jag snåla...
Tvättstuga skulle jag våtsäkra golvet och en bit upp på väggen och även WC med bara en toa och handfat. Tvättstuga i ett badrum skulle jag våtsäkra enligt BKR.

OM jag inte snålar så hade jag våtsäkrat alla ovan rum.

I ditt fall där man kopplar ihop badrum med sovrum kan man likställa med en badrum med en hall utanför. Hallen våtsäkrar du inte, eller hur?

Men det bästa är att kanske ringa BKR själva och fråga. Hmm, undrar vad de säger.
 
gadu^ skrev:
Anders, En väldigt bra fråga! Men varför ens chansa?

Skulle jag snåla...
Tvättstuga skulle jag våtsäkra golvet och en bit upp på väggen och även WC med bara en toa och handfat. Tvättstuga i ett badrum skulle jag våtsäkra enligt BKR.

OM jag inte snålar så hade jag våtsäkrat alla ovan rum.

I ditt fall där man kopplar ihop badrum med sovrum kan man likställa med en badrum med en hall utanför. Hallen våtsäkrar du inte, eller hur?

Men det bästa är att kanske ringa BKR själva och fråga. Hmm, undrar vad de säger.
Nej, det är klart att man inte vill chansa och det är dumt att snåla på en sån sak. Men det vore intressant att se hur det skulle tolkas.

När man vill måla väggarna så är man ju inte så sugen på att smälla upp tätskikt på hela väggarna först, det ställer ju till det så förbaskat.
 
Hej!

Gå in på denna adress www.bkr.se och ta en titt på de reviderade branschreglerna så skall du nog finna ett svar. För övrigt så skall toaletter utan dusch/golvbrunn och tvättstugor med eller utan golvbrunn ha tätskikt på golvet med ett uppvik ca 10 cm upp på väggen. Jag som håller på dagligen med detta skulle även kladda på lite tätskikt bakom tvättsället och tex. där du kommer att ha tvättmaskinen trots att det inte är något krav på det. Bara för att va lite extra säker. Lycka till
 
Redigerat:
HusByggarTomten skrev:
Vad betecknas som ett badrum då?

Jag har ett rum som består av badkar och duschar, och ett annat (avdelat) rum som består av ett handfat och en toalett. Måste alla väggar i båda rummen enligt branschen fuktspärras?

Jag har sett exempel där man "kopplar ihop" badrum och sovrum med en avgränsande vägg också. Räknas det som skilda rum då eller ska sovrummet fuktspärras?
Har även exempel på badrum med omklädningsrum, relaxrum som så att säga sitter ihop med endast avdelare.
Vad jag vill komma fram till är förstås VAD som är själva badrummet.

Ska försöka besvara din fråga på vad ett badrum är. Själva "badrummet" i ett badrum även sk. våtzon 1 är duschutrymmet (900x900) och/eller badkaret. Sen räknar du en meter utanför åt vardera håll från det ovannämnda och där har du då våtzon 1 = tätskikt+våtrumsgips. Hela golvet räknas som våtzon 1. Resterande delen av badrummet räknas som våtzon 2 där Skall det också tätskiktas det du slipper är att skruva dit våtrumsgips utan kan använda vanlig kartongklädd gips som är förbjuden i våtzon 1.
Varför man tätskiktar är ju bla. för att skydda angränsande byggnadsdelar från fukt så som en hall eller ett sovrum. För övrigt så är det olika krav på vilken sorts tätskikt som man skall använda och det beror helt på underlaget mer info om det som jag nämnt i mitt tidigare inlägg, www.bkr.se där finns det mycket läsnyttigt.
 
Jag tycker TS har en intressant frågeställning i vad som räknas som "rum". Vad krävs som avgränsare? Är det endast en riktig dörr med tröskel? Skjutdörr? Eller kan man begränsa rum efter funktion som TS nämner i att man kombinerar sovrum/bad eller dyl.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.