Hej! Jag är på jakt efter ett nätverksuttag. Nu har jag ett uttag i ett rum där det utanpåliggande uttaget har två kontakter, men den ena är pluggad. Själva kontakterna är av en typ som man snäpper in i uttaget. Jag vill flytta uttaget till andra sidan väggen och då helst ha ett exakt likadant utanpåliggande uttag på andra sidan, eller i alla fall ett som är kompatibelt med dessa snäppbara kontakter. Kontakten är ju bara att flytta i så fall eftersom man snäpper in den i det utanpåliggande uttaget. Vet att det finns massa andra modeller men det vore smidigt att slippa skaffa verktyg för att klämma in ledare i en ny kontakt och bara kunna flytta kabeln från ena sidan av väggen till andra.

Har googlat en del, men problemet är att jag inte vet vilket märke prylarna är av eller var man kan köpa dem. Uttaget består av tre moduler som är märkta 590101, 590103, 590373.

Själva kontakten heter nog Panduit 1B och pluggen Panduit CMB T vad jag kan utläsa.

Någon som vet vad det är för prylar och var man kan köpa dem (eller liknande) som privatperson?
 
  • Uttag.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kontakt.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Logo plastbit.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En liten tanke - Är det inte bättre att du sätter dit ett uttag som matchar ditt telefon jack du har intill? Genomgående samma uttag måste ju vara den snyggaste lösningen.

Eljo Trend Modularuttag
 
Bra tanke.

Grejen är att det är bostadsrätt och internetleverantören äger hubben i källaren och därmed kanske kabeln som går upp till lägenheten också. (vet inte riktigt vad som gäller med sånt) I vilket fall måste jag nog höra med dem innan jag byter hela uttaget och klipper av modularjacket. För mitt modularjack går nog inte att snäppa in ett Eljo Trend-uttag?
 
Uttaget är ett Thorsman CYB.. Enr E5113952
 
Med rätt täckram så kan man nog få de flesta uttagen att passa. Har själv lexcom i mina eljo trend.
 
Tack för tipsen! Trodde inte som oinsatt att det fanns så många olika att välja på. Det här var svårare än jag trodde, men nu är jag nog på rätt väg.

Var först inne på Thorsman efter att frohike identifierat uttaget, men det verkar svårt att få tag på.
Trodde först inte att det fanns någon eljo trend som passade när jag tittade i deras pdf-katalog, men kollade lite noggrannare och hittade Enr 5102547. Hoppas jag kan få tag på den.

Inser nu att det kanske är lika bra att klippa av kontakten och köpa Eljo trend + lexcom uttag annars för det verkar lättare att få tag i...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.