Hej, som ny här på forumet blir min första post lite av en fråga.

De senaste 3 åren har vi renoverat vårt hus och nu är sista spiken islagen. Vi är äntligen färdiga... Men nu har vi köpt ett nytt "renoveringshus" och vårt hus ligger på Hemnet from idag. Är det inte typiskt, just när vi är färdiga med huset så i stället för att bara njuta och bo här så ger vi oss på ett nytt projekt.

Är det fler här som gjort/gör samma? Är det vanligt eller är vi ovanligt rastlösa själar?

Och slutligen gör vi rätt? Att ge oss på en massiv renovering igen, eller skall vi bara bo och njuta i vårt fina renoverade hus.
 
Stanna kvar och njut!! Men sen är jag själv rätt trött på renovering just nu :eek:

Va på visning i ett 1700-tals hus, jättehärligt på 150 snea och krokiga kvadrat. Ett gigantiskt renoveringsobjekt mao. Dom som köpte det hade precis blivit färdiga med sitt nuvarande hus... Så visst finns det dom som gillar att hålla igång verktygen, som gillar det lite mer än jag ;)

Sorry, kan inte hjälpa er om ni gör rätt eller fel, det kan bara ni avgöra! Kan bara säga att ni är långt ifrån ensamma om att köpa nytt objekt.
 
En sak är iaf säker i detta hus. Vi kommer INTE göra om denna renoveringsresa en gång till. Om det blir ett annat hus så blir det ett nytt hus.

Fast det kommer inte bli ett annat hus för när jag är klar med huset ska jag bygga sportbil....:cool:
 
Mikael_L
Välkommen till forumet, Kristian!

Om ni redan gjort en sådan renoveringsresa så tror jag att ni besvarar den frågan bäst själva! Ni vet ju verkligen vad ni ger er in på!
Jag som inte har blåst nytt liv i något gammalt hus (än) har ju verkligen ingen aning om hur mycket jobb det är, och hur spyless jag skulle bli.

Lycka till, vilket ni än väljer .
 
Hmmm...jag har träffat många som har betydligt konstigare hobbies än att renovera hus. Om det inte påverkar erat förhållande, eller sinnesstämningar, i negativ riktning tycker inte jag att det verkar konstigt.
Men låt folk få veta att det är en hobby, annars blir ni nog idiotförklarade :)

Själv skulle jag nog njuta i det renoverade huset i alla fall något år innan jag sätter igång med nästa.
 
Har hört och läst om många som gör precis sådär - tar sig an nya utmaningar precis när det tidigare renoveringsobjektet är klart! Och som sagt, ni borde ju nu veta vad ni ger er in på! Konstigare hobbies finns absolut!

Själv hör jag till kategorin kul en gång, sen aldrig mer. Tror jag.
 
Vi gör nästan likadant, fast vi har bott här i 17 år. Det hus vi nu bor i har vi renoverat i flera omgångar och äntligen känner vi oss nöjda. Det enda problemet är att det är något för litet. Vad gör man när man trivs med området och barnen vägrar att flytta? Jo, ger sig in i renoveringsträsket igen.

Vi har precis köpt ett större hus i samma område. Det är i grunden fint men har bara ett badrum... och så var det visst lite annat att göra på det. Jag trodde att vänner och bekanta skulle skaka på huvudet åt det här, men de flesta verkar tycka det är lika kul som vi (eller så håller de bara god min).

Jag ser det här husköpet och den här renoveringen som ett projekt för hela familjen. Det känns som om vi är färdiga med det hus vi nu bor i. Och när jag tvekar tänker jag på bostadsforskaren som nyligen sade att svenskarna flyttar för sällan för att bostadsmarknaden ska fungera, särskilt i storstäderna. Vårt husköp ger andra möjlighet att komma in på marknaden. Kul är det i vilket fall!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.