2:a gammelbilen börjar ha en lite unken doft. Tygklädsel om har varit med ett tag, luktar lite lätt instängt/gamla kläder. Men jag hade ambitionen att den skulle få vara med ett par 1000-mil till.

Har försökt att "mattvätta" klädseln och det blir aningen bättre, dock inte luktfritt.

Så jag tittar lite på att dessutom kunna ställa in en ozongenerator då och då. Jag tror inte på de varianter man ska plugga in i ciggarettuttaget och drifta samtidigt som man sitter i bilen. Dels är det mycket ohälsosamt att inandas ozon, dels är de så små generatorer att de knappast kan ha någon märkbar effekt på lukten att köra dessa.

Men vanliga 230V generatorer för prisklassen 2000 kr (på nätet icke Sverige) verkar enligt uppgift kunna producera betydligt större mängder ozon.


  • Är det någon som har erfarenhet av att ozonbehandla en bil?
  • Hur ofta behöver man göra det?
  • Funkar det i utomhustemperaturer, även vintertid?
  • Vilken mängd ozon behöver genereras, vilken "dos" behöver man uppnå för en "mild lukt"?
 
Har ingen erfarenhet av ozonsaneringar men ett par andra tips.

Kanske skall du se om det läcker in vatten i bilen. Kan komma från värmepaket, fönster, taklucka eller tom från rosthål i golvet. Om du inte åtgärdar källan till problemet kanske lukten kommer tillbaka om du gör en behandling/rekonditionering.

Det kanske skulle hjälpa om du tar ut golvmattan och tvättar denna. Jag menar alltså hela mattan på golvet. Inte bara de små mattorna man har vid varje plats. Mycket smuts och fukt hamnar där i mattan. Om det är stolarna och andra textildetaljer i bilen som är sunkiga kan du köpa nya på bilskroten. Beror på vad du har för bil förstås.
 
Jag har ett skitbra tips som knappt kostar något att testa. Ställ in ett fat ättika över natten (eller i värsta fall flera nätter) och vädra sen ut ättikalukten. Har fungerat varje gång för mig.
 
Har du ac i bilen kan luftfiltrena till den lukta väldigt unket och illa , dom bör bytas varje år till sommarsäsongen.
 
Vår bil stod i ett garage som brann ner och bilen var tvungen att ozonbehandlas för att få bort rökstanken. Allt gummi i bilen blev missfärgat plus att det blev en hemsk lukt i bilen som satt i ett antal veckor. En riktigt skarp lukt som gav huvudvärk så jag skulle inte använda ozon om jag inte absolut var tvungen.
 
  • Gilla
Manganbangan
  • Laddar…
Hur gör bilfirmorna när dom sanerar inrökta bilar?
 
Jag jobbar själv med räddningstjänst och har en viss kunskap om just röksanering. Det är ingenting som räddningstjänsten jobbar med, men saneringsfirmor som rings in av restvärdesledare eller försäkringsbolag. I de fallen är det ofta:
  1. Vädring
  2. Grundlig städning, våttorkning av alla ytor
  3. Upptorkning/uppsugning av vatten
  4. Ozonbehandling

Ozon ÄR effektivt genom att det är så otroligt reaktivt och bildas naturligt även kring oss, bla efter ett åskoväder. Vi uppfattar det som att luften känns fräsch. http://sv.wikipedia.org/wiki/Ozon

Jag tackar för övriga tips, men tror fortfarande att det är klädseln, möjligen någon liten del av mattan som är sunkig. Jag har inga kända vattenläckage (har letat). Den fukt som möjligen har funnits, har kommit från snöiga skor.

Ättika har jag inte testat, men det känns lite risky. Ättika i sig luktar ju **** illa.

Är ändå intresserad att förstå ozon-sanering lite bättre. Problemet med nedbrytning av gummidetaljer kanske är något att fundera över.
 
Jag hade 84 st wunderbaums i backspegeln på epan, det dolde den unkna doften som berodde på en läckande taklucka.
En helt perfekt lösning. :cool:


Annars håller jag med om att gör rent golvmattan, i varenda bil jag rivit isär så har det alltid börjat stinka ordentligt när man börjar dra ur den.
 
Jag ozonbehandlar mitt hus pga elak lukt. En bil med den lampan jag har hade nog varit sanerad på max 48 tim. Hade du bott där du inte bor nu så hade du fått låna min grunka över en helg. Gasar du ur bilen riktigt så tror jag du blir kvitt problemet en gång för alla så länge källan till lukten är borta.
 
Jag har också positiv erfarenhet av att ozonbehandla elak lukt i hus. Dock avstår jag från att ozonbehandla min veteranbil. Som NinaE skriver, kan gummidetaljer ta skada av ozonet. Den hemska lukten som alltid uppstår vid behandling med ozon är ju dock av övergående art.
 
norrbottenstorpet skrev:
Ozon ÄR effektivt genom att det är så otroligt reaktivt och bildas naturligt även kring oss, bla efter ett åskoväder. Vi uppfattar det som att luften känns fräsch. [länk]


Ättika har jag inte testat, men det känns lite risky. Ättika i sig luktar ju **** illa.
r.
Intressant att det är ozonet som gör att det luktar fräscht, visste jag inte.
Ättikan kan du lugnt prova, den doften som ättikan själv har försvinner. Ett gammalt "husmorstips" som använts väldigt länge, huruvida det räcker för att ta bort lukten i din bil låter jag dock vara osagt.
 
Vad är det för bil och hur långt har den gått, årsmodell osv?
 
Påverkar antal mil hur man ozonsanerar? :p

Det är en Skoda Fabia 1,9 tdi, 2003. Har väl gått 18000 nu och är lite sliten. Men fullt fungerande som "mindre känslig" andra pendelbil. Drar mellan 0,4 - 0,5 nu på sommaren, det är därför den finns kvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.