Hej!

Jag funderar på att köpa en Ozonmaskin för att behandla utrymmen med dålig lukt.

Men, jag blir inte klok på vilken maskin som är bäst att köpa?

Kollar jag på Amazon finns det massor med modeller för en tusenlapp.
Andra siter som vill göra sken att vara seriösa - kostar det 5-6 tusen eller mera.

Är det värt att köpa en dyrare modell - eller spelar det ingen roll?
Vilken maskin är bäst att köpa nuförtiden?

Jag vet om att man ska vara försiktig och vädra noga när maskinen gått klart.
Inte vistas i rummet som behandlas ...etc
 
J
Ju högre effekt och högre luftflöde desto bättre. (Klarar större utrymme). Men Om du inte har åtgärdat det som ger dålig lukt spelar det inte någon roll vilken du väljer.
 
Tja nu råkat jag ju jobba på en av de företagen som säljer ozongeneratorer. Men om jag skall försöka vara lite neutral så är ju ozon ozon. Det spelar inte roll vilken maskin det kommer från. (Finns ju tillverkare som hittar på fördelar som deras ozon har som inte andra maskiner har. Men dessa tillverkare har ju inte heller visat något bevis för det och blir ju fällda t.ex. hos reklamombudsmannen för dessa påståenden.)

Vad man skall ha är lagom mycket ozon. Ozon kan ju slita på material så mera ozonstyrka är inte alltid det bästa ;) Finns ju även maskiner där man kan ställa in styrkan.

När det gäller maskiner så bör man nog köpa en som är ordentligt testat och av bra kvalité. (Ozonet sliter i maskinen och vissa no name kinatillverkare använder material som inte tål ozon bra.) Speciellt med tanke på att ozonet tillverkas av el urladdningar (tänk brödrost) och skall sedan stå obevakad flera timmar.

Sammfattningsvis är ozonet det samma men man kanske ändå skall tänka att köra en maskin av bättre kvalitet. Men det gäller ju oftast det mesta av verktyg ;)
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
V VillaVän skrev:
Hej!

Jag funderar på att köpa en Ozonmaskin för att behandla utrymmen med dålig lukt.

Men, jag blir inte klok på vilken maskin som är bäst att köpa?

Kollar jag på Amazon finns det massor med modeller för en tusenlapp.
Andra siter som vill göra sken att vara seriösa - kostar det 5-6 tusen eller mera.

Är det värt att köpa en dyrare modell - eller spelar det ingen roll?
Vilken maskin är bäst att köpa nuförtiden?

Jag vet om att man ska vara försiktig och vädra noga när maskinen gått klart.
Inte vistas i rummet som behandlas ...etc
Hej
Har precis själv köpt en ozongenerator.
Har läst div åsikter på nätet, hittade bland annat detta:
Rapport från Riksantikvarieämbetet. (Mycket att läsa)

http://raa.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:1234483&dswid=3374
https://raa.diva-portal.org/smash/get/diva2:1234483/FULLTEXT02.txt

Ha en bra dag
 
https://www.lfs-web.se/produkt/luftrenare-airsteril-as-430

Jag har haft en dylik, tyckte LFS verkade förtroendeingivande i andra frågor, så jag köpte den där... Den gick föv utmärkt att sälja begagnad på blocket med..
Nu när vi har expertisen här kanske det går att få en beskrivning av skillnaderna på maskinerna?
 
R Revolvermanen skrev:
Hej
Har precis själv köpt en ozongenerator.
Har läst div åsikter på nätet, hittade bland annat detta:
Rapport från Riksantikvarieämbetet. (Mycket att läsa)

[länk]
[länk]

Ha en bra dag
R Revolvermanen skrev:
Hej
Har precis själv köpt en ozongenerator.
Har läst div åsikter på nätet, hittade bland annat detta:
Rapport från Riksantikvarieämbetet. (Mycket att läsa)

[länk]
[länk]

Ha en bra dag
Jag köpte Odörfris mellanmaskin, https://odorfri.se/
 
Jag köpte en billig på Kjell och Company för några år sedan. Efter ett par timmars körande så luktade det mycket starkt av bränd plast ur den. Så starkt att lukten vida översteg lukten i rummet den skulle få bort...
Lukten satt också kvar i flera dagar trotts att jag tagit bort apparaten. Bytte den mot en ny på Kjell, men den började också lukta litegrann. Slutande då använda den men orkade aldrig returnera... Skulle jag köpa en ny så skulle det bli en med många och bra omdömen samt känt märke eller från någon på området erkänt bra svensk firma. Tänk på att Amazon även är en marknadsplats för andra bolag och vissa grejer säljs direkt från Kina. Så ungefär samma som att köpa från AliExpress. Så se åtminstone till att det kommer från Amazon själva eller känd Europeisk säljare. Själv är jag mycket försiktig att köpa nätdrivna saker från Kina och köper bara om någon elektronikkunnig Youtuber gått igenom modellen ordentligt. Sedan skruvar jag upp maskinen jag får för att se att den faktiskt ser likadan ut som på tuben.
En ozonmaskin, som står inkopplad obevakad skulle jag dock ändå vara tveksam till.
 
Jag undviker nog att ha åsikter om andra tillverkare eftersom jag är ju lite partiskt. ;)
Men något man skall kolla på är även styrkan. Rätt säker kjell och co samt LFS är maskiner som skall ge lite ozon under en lång tid.
Fördelen är att man får mindre biprodukter.
Nackdelen är att man inte kommer upp i den höga ozonkoncentration som kan behövas för bland annat att döda mögelsporer och tränga in i vissa material.
Ozonkoncetrationen anges i mg/h. Det är främst den man skall kolla på också när det gäller hur stor yta man skall sanera. Det finns ingen industristandard på hur hög ozonkoncentration det skall vara för att generatorn är effektiv. Det gör att olika tillverkare med samma koncentration kan ange att deras maskin sanerar helt olika kvadratmeter. Men som sagt det beor ju på VAD man skall sanera. (Se mera om det här.)
Men generellt är tillverkarnas "effektiva yta" inte så mycket att gå efter ;)

Sedan skall man enligt mig i alla fall inte köra de luftrenare som även avger låg dos ozon när man är inne i samma byggnad. I vissa länder är det accepterat att göra så vilket kan stå på de produkter som importeras men tycker inte det låter som någon bra ide och forskning om marknära ozon från bilar o.s.v. säger ju samma sak.

Har läst de rapporterna som bifogats för länge sedan så kommer inte ihåg exakt vad de stod. Men för mig de skall vara bra och håller med om att man inte skall sanera dyrbara antikviteter med ozon ;)
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.