C
Halloj!

Har tagit bort färg från ett antal gamla gångjärn. Tyvärr rök även det mesta av den fina patinan som äldre järn/ståldetaljer har. Då jag inte har för avsikt att måla dem igen så undrar jag om det är någon som känner till någon enkel metod för att behandla järnet för att det skall få tillbaka den svart/gråa, lite flammiga oxiderade ytan?

/C
 
Svartgråa ytor är antagligen blånerade, brunerade eller liknande. Oxiderade ytor på järndetaljer är rostiga.....
 
C
Hej!
Ja nog tror jag att det är "rost" det handlar om. Men det är inte den rödbruna typen som man normalt associerar med rost som jag är ute efter, utan ytan man får på en gammal oskyddad järnyta inomhus. Hittade en bra bild:

http://www.classiquehardware.com/fr/thumbs/tn-fph-1216.jpg

/C
 
Liknande yta kan du få om du låter dem rosta lite först och sedan stryker dem med linolja. Men det är ingen metod jag skulle rekommendera för utomhusbruk. Det finns ett skäl till att man galvar och målar sådana saker....
 
C
Givetvis, det är inomhusbruk som det är frågan om.
Tack för tipset!
 
cpalm skrev:
Givetvis, det är inomhusbruk som det är frågan om.
Tack för tipset!
Ok, jag som missuppfattade där. Ta en och testa på en bit först och se om det ger det resultat du vill ha. Torka av med balsamterpentin eller thinner så den är helt ren och lägg ut den ett dygn eller två för att rosta till sig lite. Sedan är det rå linolja som gäller och att låta den ligga en vecka eller så för oxidering (av oljan).
 
Du kan "snabbrosta" genom att använda saltsyra

/Almis
 

Det låter inte som om det är oxidering du är ute efter vilket, som många redan påpekat, är rost. Blånering med linolja kan man däremot ordna genom att doppa/pensla gångjärnen och bränna av dem med exempelvis en gasollåga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.