Hej
Renoverar köket och plockade bort taklampan som satt när vi flyttade in för några månader sedan.
Då såg det ut som bilden visar. Vad kan detta bero på? Dålig ångspärr så det kondenserar vid vindsövergången?
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
värmen från lampan när det var fortfarande var glödlampa har åldrat isoleringen kraftigt eller en åtgärdad glappkontakt i lamphållaren kan ge samma resultat.

Den smältande isoleringen avger ämnen som korroderar kopparn.

Är det pvc isolerad ledningen eller gummiisolering ??

När är huset byggt??
 
Redigerat:
PVC tror jag. Huset är byggt 66. Är det inte risk för kortis och brand?
 
Byt ut dom skadade ledningarna sedan ska det väl vara OK, men det skadar ju inte att göra en liten koll i hela huset för det har ju några år på nacken.
 
  • Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
Persko skrev:
PVC tror jag. Huset är byggt 66. Är det inte risk för kortis och brand?
Dom måste bytas eftersom det finns en brandrlsk. Men pvc kablar från 66 är nornalt i bra skick när dom inte blir utsatta för stark värme eller uv-strålning från t.ex lysrör Det kan vara värt att kolla gamla lysröramatur och fasta plåt/porslins lampor särskilt i tak. Där finns ofta skador på isoleringen trots att resten av kabeln kan vara felfri.

Det var nog inte ovanligt att sattes i en 75 w istället för max 60 w.

När köket byggs om drar elektrikern fram skyddsjord till lampanslutning så allt i köket blir skyddsjordat d.v.s alla vägguttag och lamputtag inte bara kring diskbänken.
 
Redigerat:
Tack för svar. Jo att det ska bytas kablar är ju ganska givet. Att dra fram jord i hela köket (och huset i övrigt varefter) också samt installera jordfelsbrytare förstås. Ville mest kolla vad det kan bero på för i resten av huset ser det bra ut. I alla fall det jag hunnit titta på. Ska kolla över allt för säkerhets skull :)
 
Persko skrev:
Tack för svar. Jo att det ska bytas kablar är ju ganska givet. Att dra fram jord i hela köket (och huset i övrigt varefter) också samt installera jordfelsbrytare förstås. Ville mest kolla vad det kan bero på för i resten av huset ser det bra ut. I alla fall det jag hunnit titta på. Ska kolla över allt för säkerhets skull :)
Det inte särskilt viktigt med jordat i sovrum och vardagsrum. Det är i kök och tvättrum m.m. som det är viktigt. Jordfelsbrytare fungerar oavsett skyddsjordat eller ej och kan starkt rekommenderas.
 
  • Gilla
Persko
  • Laddar…
Jag tycker den där kabeln ser ut att vara äldre än -66, textilisolerbandet antyder detta också. kan vara något begagnat junk som kommit upp genom åren. Kan du ta någon bild där den inte är bränd?
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Usch, hade jag hittat något sådant i mitt hus hade jag genast börjat riva upp lite apparat- och kopplingsdosor för att få en uppfattning om typen av kablage och dess skick.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Ska försöka i morgon när jag ser något. Har dragit i dem men tror inte jag får ut mer. Kan försöka spåra dem och släppa i dosan i andra änden.
 
Fotografen skrev:
Jag tycker den där kabeln ser ut att vara äldre än -66, textilisolerbandet antyder detta också. kan vara något begagnat junk som kommit upp genom åren. Kan du ta någon bild där den inte är bränd?
"Textilisoleringen" ser ut som den tidens eltejp, dvs. det som kallas för vulktejp numera. Dte var en gummindränkt textiltejp som vulkade ihop. Men den åldras ungefär som gamla textilisolerade ledningar, de som fanns före 1950 eller så.

Så tejpen vi ser på bilden är troligen en isolering runt en koppling. Exakt hur man kopplade 1966 vet jag inte, men vi har ett sommarhus byggt 1955 med PVC FK trådar, däremot så var inte toppklämman uppfunnen 1955. Alla kopplingar är lödda, med textilbaserad eltejp runt kopplingarna. Den tejpen är fortfarande i gott skick. Men stark värme vet jag är dåligt för vulktejp.
 
NEJ, det är inte vad som i dag kallas vulktape utan det som då kallades "isoleringsband" (samma som man lindade på ishockyklubbor).
Vulktape är en tape som är kanske 4 till tio ggr så tjock som vanlig eltape och brukar vara tillverkad av Butylgummi, den saknar klister men dom olika lagren "smälter ihop" kort efter man lindat på tapen, den ska sedan skyddas med vanlig eltape i flera lager. Rätt gjort kan man skarva jordkabel med ett utmärkt resultat med vulktape och vanlig eltape men dt gäller att har RÄTT tape och veta hur man ska göra för vet man inte hur det ska utföras är risken stor att det inte blir bra.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Sådär, då var innertaket borta så nu ser man lite mer av isoleringen.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Annars ser det ut så här när det är friskt.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sockerbitar som skarv är väl inte helt ok....
 
Det där är 60-tal. Bind i ett par nya trådar och dra i. Lita inte på färgerna! Fanns ingen färgstandard på 60-talet så var och en gjorde lite hur som.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.