Vår BRF fick baskläxa på OVK på grund av undermålig ventliation. Huset är från 1965 och fönstren är från 1995, tror jag.
Det är rätt nya och rätt fina fönster, men utan möjligheten till ventliation.

Hur kan man tänka för att lösa denna saken?
 
Lite tunt med info. Fick alla lägenheter underkänt? Vad anmärktes det på?
Typ av vent.system?
Luftflöde etc ska uppfylla de krav som rådde när huset byggdes.
 
  • Gilla
Civilpolisen och 1 till
  • Laddar…
OK. Ja, ursäkta mig! Företaget som skulle kontrollera slutade med det och sa att "vi kommer underkänna allt så ingen idé att göra mera". Det var omtänksamt och den kontrollen behövde vi inte betala för.

Vi har självdrag i huset. IN-luften i köket, skafferiet, UT-luft i köket (vid spisen) och i badrummet. I de flesta lägenheter. Några har byggt bort dessa saker av okunskap och / eller av "designiver" eller en kombination.

Vi ska ha kolfilterfläkt, men i min lägenhet var det inte det när jag köpte och i många är det inte det. Jag har bytt till det och det fungerar bra. Det är ett attans drag i lägenheten! Just för mig!

Jag ska ta bilder på våra fönster, kanske... Vi har nån metallskiva på utsidan av fasaden. Fönstren är av trä... men huset av betong, givetvis. Tre våningar. 50 lägenheter, sju trapphus.
 
Det låter helt snurrigt. Om föreningen har beställt en OVK, så måste väl firman som utför den ange exakt vad som är fel och vad som inte uppfyller kraven som råder på vent.systemet i fastigheten?

Utan detta blir det bara spekulationer och att ni famlar i blindo och kanske sätter igång med helt fel åtgärder.

Sitter du i styrelsen för BRF:en?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Det finns ju ingen ventilation! Så... dom var snälla och gick innan kontrollen var utförd.

Vi har H-fönster.
Det verkar vara relativt vanliga fönster till BRF-föreningar. Det är inget fel på fönsterna i sig, men när arbetet beställdes valdes utan ventilation.

Vi har självventilerande hus och det kan vara så att kravet på ventilation inte fanns när fönstren byttes.
Det borde rimligen finnas fler föreningar i vårt avlånga land där det har slarvats med dessa saker förr om åren!

Rubrik: Ventiler
"Ventiler är tillval som monteras i karmen på både fasta och öppningsbara fönster. På utåtgående fönster tas luften i springan mellan karm och båge och det behövs därför inget utvändigt galler – montaget blir osynligt från utsidan!"

https://www.hfonstret.se/produkter/tillbehor
 
Men självdrag är ju ventillation. Åtminstonde tidigare var det låga/inga krav på flöden osv. vid självdragsventillation. Men man får givetvis inte mura igen kanalerna. eller (oftast) sätta en käksfläkt kopplad till kanalen.

Låter möjligen som föreningen borde konsultera en annan firma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.