Det finns undersökningar som hävdar att en "oventilerad" vind minskar risken för fuktproblem i en kallvind.
Se http://www.fuktcentrum.lth.se/fileadmin/fuktcentrum/Publikationer/Bygg-Teknik/4_04_17.pdf

Det skall räcka med ett antal gavelventiler som står öppna på sommaren enligt författarna.

Jag skall bygga ut och bygga om mitt hus i höst och har anlitat en konstruktör som föreslagit en traditionell takkonstruktion för de delar som byggs ut, dvs isolering i vindsbjälklaget, takstolar, takfotsventilation, råspont, mögelstoppers, underlagspapp och tegelpannor. Känner mig osäker på om detta verkligen är den bästa konstruktionen vid nybyggnation.

Ytterligare en faktor är att jag gör om det befintliga taket också då jag skall byta och tilläggsisolera fasader vilket kräver att befintligt tak byggs på för att få nya tassar. I denna konstruktion har min konstruktör föreslagit tilläggsisolering på insidan samt takfotsventilation. Skall jag täta befintlig takfot eller inte?

Oftast kombinerar man en oventilerad vind med cellplast på utsidan (typ Thermisol). Det finns andra undersökningar som visar att även detta minskar fukten på vinden:

http://issuu.com/byggteknikforlaget/docs/byggteknik410, sid 29-32

Finns det någon som vågat bygga på detta sätt? Vad är era erfarenheter?

/Erik
 
Vill förtydliga. Frågan är om jag:

1. skall bygga nya vindar utan takfotsisolering
2. skall bygga om befintlig vind utan takfotsventilation

När det gäller punkt 2 glömde jag att nämna att huset idag har plåtfasad som täcker fasad och takfot. Vinden är torr och utan fuktproblem. Den enda isoleringen som finns är sågspån i takbjälklaget så en hel del värme läcker upp till vinden. Detta kan man se på vintern då det sällan blir mycket snö på taket. Då de inte heller finns byggplast mot vinden så borde tyder detta på att fukt ändå ventileras bort.

Då plåtfasaden nu tas bort och vinden blir kallare pga ny isolering med eko-fiber så är det nog ganska väsentligt att göra rätt. Jag tror själv att en tät vind är bättre.
 
Korrekt sätt borde vara att isolera utanför råsponten så att daggpunkten flyttas och sponten räddas, vid ny/tillbygge hade jag gjort så.
Takfotsventilation är jag lite allergisk mot och det är också precis som du sett de flesta nutida forskningsreultat.

Nybygge(och gärna även gamla vid möjlighet): Isolering utanför
Gammalt hade jag pluggat fotventilationen.

Dock skiljer det väldigt mycke mellan olika hus vad som fungerar så jag skulle reckomendera att du övervakar fuktighalten före och efter ändringar.

/JH

Edit(tillägg): Jag har själv ingen ingen ventilation av vinden(hus byggt -52) vilket gör att jag har hög RH under vissa perioder men jag skall sätta in gavelventiler och jämföra mina loggar från förra vintern med den kommande.
 
Redigerat:
Tack för din feedback. Vad använder du för utrustning för att hålla koll på fukten? Det låter som en bra idé att föra statistik.

En sak återstår och det är om någon vågat bygga nytt utan takfotsventilation. Det som känns lite tufft när man snackar med byggarna är att det finns så få konkreta exempel att peka på samt att jag behöver nya konstruktionsritning i så fall. Finns det några proffs som är villiga att ta ansvar för en sådan konstruktion?
 
erinyq skrev:
En sak återstår och det är om någon vågat bygga nytt utan takfotsventilation.
Hej erinyq

jag har ett nybyggt hus (flyttade in oktober 2010), utan ventilation på vinden och med 100 mm isolering utanpå råsponten.

Har hittills fungerat utmärkt.
Och har nu en 70 kvm stor förrådsvind, tempererad och torr, som jag håller på att lägga golv i.
Blir utmärkt för förvaring och ett litet gästrum.
 
För loggningen använder jag mig av http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=164027752
36-1794 från ClasO, i början skrev jag bara ner uppmätta värden i ett excelark men nu har en dator som loggar och ritar upp historiska kurvor.

Jag loggar vinden, bostadsutrymme samt källaren.

Så billiga givare är inte helt tillförlitliga men dom ger en fingervisning om vad som händer iallafall.

/JH
 
takfotsventiler gör bara en sak bättre - dom hindrar att istappar bildas. Allt annat kan dom bara försämra.
gaia
 
Vi har inget nybygge men tilläggsisolerade vinden på vårt hus från början av 1900-talet förra hösten och vi har enbart en gavelventil i varje ände. Inga som helst problem med fukt än så länge. La på 30-40 cm cellulosa lösull.
 
Vi har just lagt om vårt tak. Huset är byggt -46, saknar både ångspärr och ventilation på vinden. Vi har haft ganska mycket kondens och en del mögelpåväxt på råsponten. Våra snickare avrådde från mögelstoppers, eftersom de sett flera hus där mögelproblemen förvärrats efter att man monterat sådana. Vi valde att lägga en utvändig cellplastisolering, och med lite tur hinner vi ta upp gavelspetsventiler innan vintern. Under råsponten har vi 15 cm linisolering, och påvinden ligger det lösull. Förmodligen är vi bland de få på Gotland som nu har en klimatvind; t.o.m återförsäljaren av isoleringen avrådde! "Naej, man ska bygge som vanligt ...". Snickaren blev dock lite småfrälst och tänker göra likadant på sitt hus.
 
GunnarM, det låter som att ni är på rätt väg!

För säkerhets skull bör du ju kolla temp och RH% på vinden då och då.

Men jag tror att det här är rätt väg att gå, speciellt i ett fuktigt klimat som man har i havsnära lägen.
 
Jag ville mest berätta vad snickarna sagt om mögelstoppers (som även besiktningsmannen rekommenderade för några år sedan). SP har skrivit en rapport om risken med att ventilera vindar, att man riskerar att få mer fukt då.

Jag använder två fuktmätare, en från Oregon Scientific, den har en basstation men även en trådlös givare som brukar stå på vinden. Sen köpte jag en billigare variant från Clas Ohlson. Den visar alltid minst 10% lägre RF än vad den dyrare gör (men temperaturen är densamma!).
 
Skiljer det så mycket mellan din CO mätare och den från OS? Själv har jag inte något kvalitetsinstrument att kolla mot men jag har vid några tillfällen loggat utomhus och då stämmer mina CO med +-2% från smhi.

Jag tilläggsisolerade med pappersisolering (papiruld) och ångbroms i vårt 50 tals hus(som inte har annat än ett antal lager färg som ångspärr/broms), skall bli intressant att jämföra denna vinterns logg med anteckningarna från förra året.
 
Intressant att höra att så många tycker som jag :) Ett problem som dykt upp för mig är att man bör ha ett diffusionsöppet tak med denna konstruktion, dvs vanlig takpapp bör inte användas. Efter en diskussion med Thermisol kom jag fram till att det skulle vara möjligt att istället lägga:surprised:vanpå råsponten:
1. cellplast
2. diffusionsöppen duk (typ Divoroll Top RU)
3. Ströläkt med spiktätning (butyltejp eller Divoroll tätningsmassa)
4. Bärläkt
5. Lertegel (Vittinge)
När jag då sedan studerar monteringsanvisningen för Divoroll Top RU ser jag att de INTE rekommenderar att lertegel utan vattenlåsfalsar används som taktäckning. Tydligen är det så att lertegel inte ger ett helt tätt tak och ev är detta orsaken till denna rekommendation. Så frågan som uppstår är om det går att kombinera lertegel med ett diffusionsöppet tak. Får starta en ny tråd om detta.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.