Häromdagen löste jfb ut samtidigt som ugnen var igång (kyckling i lergryta). Kollade runt lite i huset men ugn o spisfläkt var i gång. Nyligen haft jfb som löst ut så testade den säkringen frånslagne när jag drog upp jfb. Inget hände, slog upp säkringen - fortfarande inget. Men senare märkte jag att ugnen inte var uppe i temp, och kycklingen inte klar. I läget varmluft hände inget, slog över och testade utan varmluft och då steg temperaturen. Testade i dag med några andra varmluftslägen och då gick ugnen upp i temp, tydligen bara normalläget som inte funkar.
Någon som har nån bra förklaring? Inga huvudsäkringar har gått.
Cylinda SKI 622 induktion

Visa bilaga 682433
 
Ett värmeelemnet som sagt upp sig, lossa bakstycke.. Mäta elementen ett och ett med bortkopplade ledningar. Glöm inte bryta all spänning.
 
  • Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
Om ugnen fungerar utan varmluft, kan fortsatt användning ställa till nåt? Lång historia, men köket har även separat ugn i högskåp, så om vi vill/behöver så finns möjligheten.
 
Jag hade precis det samma på en electrolux ugn och det var värmeelementet till varmluften som gått sönder. Allt annat funkade som det skulle
 
  • Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
K Kjell_G skrev:
Om ugnen fungerar utan varmluft, kan fortsatt användning ställa till nåt? Lång historia, men köket har även separat ugn i högskåp, så om vi vill/behöver så finns möjligheten.
Bara att laga maten, du kan använda allt utom det som löser JFB, men lätt att glömma sig. Pling där gick strömmen :devilish::devilish:
 
J jonaserik skrev:
Bara att laga maten, du kan använda allt utom det som löser JFB, men lätt att glömma sig. Pling där gick strömmen :devilish::devilish:
Nu blir det mystiskt igen, jfb har inte löst ut trots att ugnen varit i varmluftsläget.
 
Kan nog hända men det är med säkerhet ett fel på något element. Dessa fel kan komma och gå när element blir varmt och dom rör sig lite i samband med värmen.
 
På vår förra spis hade jag ett sådant fel. Går bara att mäta fram med en isolationsprovare. Med kallt element var elementet OK, även med 1000V mätspänning. Men jag fick värma upp, och snabbt som ögat koppla bort trådarna från elementet och mäta, då visade sig felet. en halv minut senare när elementet svalnat lite så fanns inget fel.

En isolationsprovare kan man ex. köpa på Kjell o Company för lite över 1300 kr (några år sedan jag kollade priset senast). Skillnaden mot att mäta resistans med en vanlig multimeter, är att provaren lägger ut en hög mätspänning, 250-1000V. Multimetern mäter med max 9V.

Om du har en skada på isoleringen, men eltråden ligger inte i kontakt med höljet, bara nära. Så kan 230V hoppa över (el slår vid 1000V/mm i vacuum, lite lägre spänning i luft, och ännu lägre om det finns en yta för strömmen att krypa över, även om ytan är ex. plast). Så typ 5V mätspänning kommer att visa att allt är OK. Men kör du den sedan med 230V, så hoppar strömmen. Har du en skada på isolationen som inte ger överslag vid 1000V mätspänning, så kommer det att fungera även vid drift med 230V.
 
K Kjell_G skrev:
Nu blir det mystiskt igen, jfb har inte löst ut trots att ugnen varit i varmluftsläget.
Och med jordfel kan det vara lite lurigt, felet KAN sitta på ett helt annat ställe men visar sig inte förrän den fasen får en nog hög belastning.
 
  • Ledsen
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.