Langbein
Vid en koll på hus till salu blev jag anfallen av en myggsvärm, "ovanligt många aggressiva av en ny sort" sa säljaren, men vi som bor högre upp i närheten hade inga då och fåtalet annars. Mer öppen natur därborta, var trivs myggen och hur hålls de borta?
>:(
 
Annaman skrev:
... Mer öppen natur därborta, var trivs myggen och hur hålls de borta?
>:(
Myggen trivs där det finns vatten i någon form (för äggläggningen).
Det kan vara bäckar, åar eller andra vattendrag, men främst gillar dom stillastående vatten.
Gärna lite sumpigare områden som det ofta blir vid insjöar i skogstrakter.

Har du något av dessa förhållanden inom några hundra meter och bor på inlandet brukar det bli en del mygg.

De tenderar att försvinna närmare kusten.
Vet inte varför. Kanske för att det oftare blåser där, för det är något myggen inte gillar.
 
RoTe
Uppsalas utkanter är invaderade. Man kan inte vara ute här jag bor.
 
Langbein
RoTe skrev:
Uppsalas utkanter är invaderade. Man kan inte vara ute här jag bor.
Läste det i länken ovan, men de är borta på en månad.
 
Har du kollat att det inte är dresserade attackmyror. :D
Den nya typen som jagar bort alla terroristmisstänkta. ;D
 
Langbein
tynnis skrev:
Har du kollat att det inte är dresserade attackmyror. :D
Den nya typen som jagar bort alla terroristmisstänkta. ;D
Som kan flyga och biter små barn :surprised:
 
Annaman skrev:
Som kan flyga och biter små barn :surprised:
Som jag sa misstänkta terrorister ;) ;D
 
Det är ovanligt mycket mygg i år och framförallt av "träskmygg" eller vad det nu heter i stället för den vanliga "skogsmyggan" Har varit reportage i tidningar tidigare i sommar om detta. I fjol var det getingår och nästa år blir det?????
 
Barnår verkar det som. iallafall i min omgivning. ;) ;D
 
Langbein
skogstomten skrev:
Det är ovanligt mycket mygg i år och framförallt av "träskmygg" eller vad det nu heter i stället för den vanliga "skogsmyggan" Har varit reportage i tidningar tidigare i sommar om detta. I fjol var det getingår och nästa år blir det?????
Jihad :-/ ???
 
RoTe
Annaman skrev:
Läste det i länken ovan, men de är borta på en månad.
Ehh nej?
De lever tills det fryser ihjäl och nästa vår kläcks nya äggen och så har vi mygg till oktober osv osv. När dom väl kommit går dom inte att utrota. Nedre dalälven någon??
 
Man får se det positiva i det. Nu har ett av två argument varför man aldrig kommer att flytta till Norrland försvunnit. Nu finns bara den långa, kalla vintern kvar som argument, men det har förhoppningsvis växthuseffekten tagit hand om om några år. ;)

mvh
David
 
David skrev:
Man får se det positiva i det. Nu har ett av två argument varför man aldrig kommer att flytta till Norrland försvunnit. Nu finns bara den långa, kalla vintern kvar som argument, men det har förhoppningsvis växthuseffekten tagit hand om om några år.  ;)

mvh
David

I Norrland har dom KNOTT!!
 
tynnis skrev:
I Norrland har dom KNOTT!!
Jag bor i västernorrland och vi har varken knott eller mygg. Däremot blir man invaderad av mygg de gånger man hälsar på svärföräldrarna som bor utanför Sala.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.