Hej!

Till er alla som vill ha både och, kan jag starkt rekommendera denna variant som användes flitigt på 40-talet och vidare. Hade turen att ta över ett hus efter gammal gubbe som sparat på allt onödigt och Nödigt. Huset firar 100 år 2009. Kaminen framför är en vanlig VIKING som har en specialplåt tillverkad i gluggen. Ger en otrolig värme under lång tid utan att man sliter på kakelugnen. När ugnen är varm slutar man elda och stänger spjället. Går att hitta begagnade på flertalet ställen runt om på nätet.

Magnus
 
  • Viking.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nja, inte så snygg kombination men funktionen är det ingen fel på. En kamin med värmeakumulator i form av kakelugn.
Man får snabbt ut värmen till rummet från Vikingen och sen värms kakelugnen långsamt och lagrar värme  för  tiden man inte eldar. Tar till vara fördelar från båda ... och man får kaffe även när strömmen går .... Smart!
gaia
 
Kanske skulle brygga mig lite kaffe nu när jag frusit ute i skogen med hunden. Bara kasta in lite byggvirke och fjutta på.

;)
 
ovanlig vet jag inte, men funkar bra,, lite av en förugn. Detta montaget är ju ok, värre ser det ut när dom slagit hål i sidan och murat fast stosen..
 
fast du får inte elda i denna kombinationen :(
 
Hmmm?

Vad baserar du detta på då? Haft några olika sotare/kakelugnsmakare hemma och ingen har nämnt något negativt?

Magnus
 
avsaknaden av gnistskydd framför eldstaden (såvida inte golvet är av sten).

MVH Finn ett fel på bilden :cool:
 
Kanske bra men fy f-n så fult! ::) Pröva att köra med öppna luckor en stund när du tänder kakelugnen ist eller gör som vi och ha både kakelugn och järnspis i köket då får du både snabb och bestående värme!
 
Hej!

Kan hålla med om att det saknas några centimeter gnistplåt på golvet. Men eftersom det finns 6 kakelugnar och 3 vedspisar i huset så är detta en bra lösning under byggtiden när det inte finns något centralvärmsystem.


Magnus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.