Hur hade ni gjort i detta fall?
Packade upp och inspekterade dörren innan det skulle monteras och det såg i stora drag okej ut förutom att det känns lite "vågigt/buligt" när man känner med handen ut mot dörrens kanter (inte inbillning utan mätbart)
Jag tänkte att man får ta lite skavanker och blemmor tills jag upptäckte en cirkelformad bula på dörrbladet - vad kan det bero på? Är det acceptabelt rent tekniskt om man bortser från det estetiska? Hade det varit på insidan hade jag kanske kunnat svälja det.
🤔
Det är fabriksny dörr som stått oöppnad och lagrad sedan 2019. Jag köpte av en privatperson.
 
  • Närbild av en vit dörr med en synlig cirkelformad bula och belysning som framhäver defekten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en dörrbladets yta med en cirkelformad bula och vågigt mönster synligt i sidoljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har ju köpt en "begagnad" dörr av en privatperson. Givetvis ska en dörr inte se ut så men tror tyvärr inte du kan göra något åt saken annat än att köpa en ny dörr🤷‍♂️
 
T trojlee skrev:
Du har ju köpt en "begagnad" dörr av en privatperson. Givetvis ska en dörr inte se ut så men tror tyvärr inte du kan göra något åt saken annat än att köpa en ny dörr🤷‍♂️
Jo, den är "begagnad" fast oanvänd men frågan är hur länge dörren skulle överlever ute i friska luften eller ska jag inte ens tänka tanken att sätta upp den?
 
S sallad skrev:
Jo, den är "begagnad" fast oanvänd men frågan är hur länge dörren skulle överlever ute i friska luften eller ska jag inte ens tänka tanken att sätta upp den?
En kvart minst, kanske flera år om du har tur och monterar den så att den inte nås av snö,regn och solljus.

Inte säkert att du lyckas köpa nått bättre och hållbarare på närmaste byggvaruhus heller.
 
  • Gilla
sallad
  • Laddar…
F fribygg skrev:
En kvart minst, kanske flera år om du har tur och monterar den så att den inte nås av snö,regn och solljus.

Inte säkert att du lyckas köpa nått bättre och hållbarare på närmaste byggvaruhus heller.
Oj, okej - det är så illa med kvalitén nuförtiden alltså 😮 Jag vill inte vara grinig men tänkte att det nästan måste vara ett tillverkningsfel och att det yttersta skiktet har släppt eller att man glömt en operationsduk inuti.
 
Kolla hur nya ytterdörrar ska monteras och skötas för att garantin ska gälla.
 
  • Gilla
sallad
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Kolla hur nya ytterdörrar ska monteras och skötas för att garantin ska gälla.
Jag har förstått att de är lite känsliga jämfört med förr i tiden. Det är mest surt med tanke på jobbet med att byta dörr i tid och otid.
 
F fribygg skrev:
En kvart minst, kanske flera år om du har tur och monterar den så att den inte nås av snö,regn och solljus.

Inte säkert att du lyckas köpa nått bättre och hållbarare på närmaste byggvaruhus heller.
Jag chansar på att det håller ett tag. Säljaren gick med på att gå ner rejält i pris och jag slipper transportera tillbaka dörren.
Kollade ännu noggrannare med lång linjal kring "bulan" och det är lite småvågigt omkring den.
Kommer att bygga ett rejält tak över dörren efter att ha sett alla inlägg om moderna dörrar 🤓
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Kolla hur nya ytterdörrar ska monteras och skötas för att garantin ska gälla.
Tack, väldigt rolig läsning. Man kunde tro att det är en beskrivning av montering av någon känslig apparatur. Nåväl, sunt förnuft hjälper en del. Det stora jobbet var att bygga om hålet för dörren då det var extremt klent och snett (om)byggt. Det satt brädlappar som utfyllnad bland annat. Man hade stabiliserat katmen med extremt hårt intryckt drevisolering, jag fick ut till en hel sopsäck!
Nu gick jag all-in och sågade ur, förstärkte med 125x45 runt karmen och många långa skruv. Det blev väldigt stor skillnad, från skramlande vägg till helt stumt 😊
Eftersom dörren är extra tung så var det husets väggar som vibrerade när man slog igen dörren. Även det gick att lösa med en hydraulisk dörrstängare.
Slutet gott, allting gott.
F fribygg skrev:
En kvart minst, kanske flera år om du har tur och monterar den så att den inte nås av snö,regn och solljus.

Inte säkert att du lyckas köpa nått bättre och hållbarare på närmaste byggvaruhus heller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.