I huset vi köpte för ett år sedan ungefär har jag alltid förundrats över de "kreativa" eldragningar som gjorts. Huset har tidigare bebotts av en man som numera driver en elfirma och jag anar att det här huset var hans egna lilla experimentlåda. Det framgick naturligtvis inte så tydligt när vi köpte huset, även om det nämndes saker som att "använd inte det här vägguttaget till tv-n, det styrs av den här dimmern." och det så kallade proppskåpet var även för en lekman som mig helt uppenbart kopplad av någon som hatar hela världen.

Hur som helst. Just nu har jag tänkt måla om i hallen och spacklar igen lite gamla borrhål etc. Här och där har den som satt upp väven varit lite slarvig med underarbetet så jag blir tvungen att skära upp lite för att se vad tusan det är som buktar ut där bakom. Hittar då vad jag tror är före detta kontakter till vägglampor! :surprised: De är inte direkt väl gömda heller, bara invikta och övertapetserade.

Vad gör man? Ska jag bara täcka över med nån plåtbit(?) så jag inte råkar dra en tavelkrok i dem, eller måste jag ta hit en elektriker? Misstänker att elektriker är det klokaste, men också svindyrt med tanke på övriga elinstallationer. :-/

Funderar också på om de förra ägarna har något ansvar? Känns som om det här är snudd på olagligt, speciellt som vi inte fått någon info eller schema om var det kan finnas el gömd.

Så här ser det ut:
doldel25oe.jpg
doldel15pu.jpg

/Fredrik
 
Försök hitta dosan där kablarna kommer ifrån. Koppla bort kablarna. Dra bort dom. Spackla igen hålen. Klart!
 
Vi köpte hus för tre veckor sedan, och jag har hittat flera sådana 'kreativa' lösningar i vårt hus.

Jag känner igen lösningen på dina bilder, i vårt fall så sa säljaren generöst att han lämnade den lampan åt oss, det visar sig att lampan hängde i sladden... hjälp.
 
Tanken med dessa rörutsläpp har antagligen varit att ha lamp uttag på vägen för dom sitter en bit upp kan man förmoda eller...?? Gör som ovan nämnde gjorde dra lite i fk:n så du vet vart dom tar vägen ...kanske du kan sätta dit ett lamp uttag å vipe har du lite bel...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.