Hej, ska precis starta eget och tänkte outsourca hela adminbiten, moms, bokföring, deklaration, bokslut etc. Vad är ett skäligt pris per år?

Enmansbolag initialt med enbart min lön och inte många in eller utgående fakturor per månad
 
C
Mellan 1 - 2 000 kr / mån för bokföringen och kanske runt 5 - 10 000 kr för deklaration och årsredovisning är normalt enligt min uppfattning om du har ett AB med enstaka fakturor och inget annat speciellt.

Har du någon egen erfarenhet av ekonomiadministration? Om inte är ett bra tips att ändå läsa på så pass att du i princip skulle kunna göra jobbet själv då det annars är svårt att bedöma om redovisningskonsulten gör ett bra jobb. Tyvärr finns det en del slarvers även i den branschen.
 
Det är min far som ska göra det men vill ju ge honom ett skäligt arvode

Edit: så 12 + 10 + 10 = 32k?
 
Redigerat:
C
Ha ha, OK far skall du väl kunna lita på (y)

Jag tänkte 5-10' sammanlagt för bokslut, deklaration och årsredovisning. Men en redovisningsbyrå har ju oftast program för detta och då går det mycket fortare än om man gör det manuellt. Så timpenningen kanske inte blir något vidare om han inte har dessa program och det lönar sig sällan att köpa in en egen licens för ett enmansbolag.

Å andra sidan är en tusenlapp i månaden för att sköta bokföring, fakturering, lön, moms och kanske även utbetalningar nog lite i snålaste laget. Jag lägger 3-4 timmars arbete i månaden på sånt i mitt enmansbolag.

Så ja, runt 30' per år är ändå rimligt.
 
Han redovisar lite andra bolag men framförallt brfer så han har redan program etc :)

Gammal pensionerad VD som drygar ut pensionen :)
 
Är han leg revisor? Min revisor tar ca 20 för bokslut och ÅR plus löpand runt 800kr + moms per timme.
 
Nej men omsätter du mindre än 3 miljoner behöver du inte en revisor
 
Okok, 30 låter rättvist, varken billigt eller dyrt. Pappsen ska ju ha vad han förtjänar, anar att han inte får 480kr + moms för jobbet i lgh ? :D
 
Njaaa, inte riktigt, men jag kommer med kaffe och fikabröd :p
 
Dåså, fikabröd, fint ska de va. Önskar jag hade en superhändig farsa som inte bara åt fikabröd :x
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Köp en bok i bokföring, den ger dig grunderna och lär dig dubbel bokföring och hur kontoplaner funkar.

Kör liknande som dig men via firma och betalar ca 500/mån. Då sköter jag fakturering och betalning av leverantörsfakturor. Har tydliga verifikat som lätt kan kopplas till kontot, har bara företagskort som alla inköp går via om det inte är faktura.
Kör med ekonomiprogram på nätet med delegerad inloggning. De har också fullmakt mot skatteverket och banken så att moms skatter m.m betalar de.

Tycker inte du skall leja ut de till din far. Dock kan du ge han lön ändå men av andra skattetekniska orsaker.

Välj en firma som du kan bolla lite olika upplägg med rent skattemässigt utan att gå ut i gråzoner.
De har också ansvarsförsäkringar om det blir tvist.
 
Farsan har ändå 30 år erfarenhet av att driva eget känns rätt bra att utnyttja den kunskapen samt att pengarna stannar i familjen
 
harry73
AndersMalmgren skrev:
... samt att pengarna stannar i familjen
??? Ska han bara betala fakturor till familjemedlemmar? :p
 
Det är alltså arvodet för admin som stannar inom familjen om det var otydlig i förra inlägget
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.