1 698 läst · 13 svar
2k läst
13 svar
Outsourca admin
Renoverare
· Stockholm
· 18 239 inlägg
Hej, ska precis starta eget och tänkte outsourca hela adminbiten, moms, bokföring, deklaration, bokslut etc. Vad är ett skäligt pris per år?
Enmansbolag initialt med enbart min lön och inte många in eller utgående fakturor per månad
Enmansbolag initialt med enbart min lön och inte många in eller utgående fakturor per månad
Mellan 1 - 2 000 kr / mån för bokföringen och kanske runt 5 - 10 000 kr för deklaration och årsredovisning är normalt enligt min uppfattning om du har ett AB med enstaka fakturor och inget annat speciellt.
Har du någon egen erfarenhet av ekonomiadministration? Om inte är ett bra tips att ändå läsa på så pass att du i princip skulle kunna göra jobbet själv då det annars är svårt att bedöma om redovisningskonsulten gör ett bra jobb. Tyvärr finns det en del slarvers även i den branschen.
Har du någon egen erfarenhet av ekonomiadministration? Om inte är ett bra tips att ändå läsa på så pass att du i princip skulle kunna göra jobbet själv då det annars är svårt att bedöma om redovisningskonsulten gör ett bra jobb. Tyvärr finns det en del slarvers även i den branschen.
Renoverare
· Stockholm
· 18 239 inlägg
Det är min far som ska göra det men vill ju ge honom ett skäligt arvode
Edit: så 12 + 10 + 10 = 32k?
Edit: så 12 + 10 + 10 = 32k?
Redigerat:
Ha ha, OK far skall du väl kunna lita på
Jag tänkte 5-10' sammanlagt för bokslut, deklaration och årsredovisning. Men en redovisningsbyrå har ju oftast program för detta och då går det mycket fortare än om man gör det manuellt. Så timpenningen kanske inte blir något vidare om han inte har dessa program och det lönar sig sällan att köpa in en egen licens för ett enmansbolag.
Å andra sidan är en tusenlapp i månaden för att sköta bokföring, fakturering, lön, moms och kanske även utbetalningar nog lite i snålaste laget. Jag lägger 3-4 timmars arbete i månaden på sånt i mitt enmansbolag.
Så ja, runt 30' per år är ändå rimligt.
Jag tänkte 5-10' sammanlagt för bokslut, deklaration och årsredovisning. Men en redovisningsbyrå har ju oftast program för detta och då går det mycket fortare än om man gör det manuellt. Så timpenningen kanske inte blir något vidare om han inte har dessa program och det lönar sig sällan att köpa in en egen licens för ett enmansbolag.
Å andra sidan är en tusenlapp i månaden för att sköta bokföring, fakturering, lön, moms och kanske även utbetalningar nog lite i snålaste laget. Jag lägger 3-4 timmars arbete i månaden på sånt i mitt enmansbolag.
Så ja, runt 30' per år är ändå rimligt.
Renoverare
· Stockholm
· 18 239 inlägg
Han redovisar lite andra bolag men framförallt brfer så han har redan program etc
Gammal pensionerad VD som drygar ut pensionen
Gammal pensionerad VD som drygar ut pensionen
Renoverare
· Stockholm
· 18 239 inlägg
Nej men omsätter du mindre än 3 miljoner behöver du inte en revisor
Renoverare
· Stockholm
· 18 239 inlägg
Njaaa, inte riktigt, men jag kommer med kaffe och fikabröd
Köp en bok i bokföring, den ger dig grunderna och lär dig dubbel bokföring och hur kontoplaner funkar.
Kör liknande som dig men via firma och betalar ca 500/mån. Då sköter jag fakturering och betalning av leverantörsfakturor. Har tydliga verifikat som lätt kan kopplas till kontot, har bara företagskort som alla inköp går via om det inte är faktura.
Kör med ekonomiprogram på nätet med delegerad inloggning. De har också fullmakt mot skatteverket och banken så att moms skatter m.m betalar de.
Tycker inte du skall leja ut de till din far. Dock kan du ge han lön ändå men av andra skattetekniska orsaker.
Välj en firma som du kan bolla lite olika upplägg med rent skattemässigt utan att gå ut i gråzoner.
De har också ansvarsförsäkringar om det blir tvist.
Kör liknande som dig men via firma och betalar ca 500/mån. Då sköter jag fakturering och betalning av leverantörsfakturor. Har tydliga verifikat som lätt kan kopplas till kontot, har bara företagskort som alla inköp går via om det inte är faktura.
Kör med ekonomiprogram på nätet med delegerad inloggning. De har också fullmakt mot skatteverket och banken så att moms skatter m.m betalar de.
Tycker inte du skall leja ut de till din far. Dock kan du ge han lön ändå men av andra skattetekniska orsaker.
Välj en firma som du kan bolla lite olika upplägg med rent skattemässigt utan att gå ut i gråzoner.
De har också ansvarsförsäkringar om det blir tvist.
Renoverare
· Stockholm
· 18 239 inlägg
Farsan har ändå 30 år erfarenhet av att driva eget känns rätt bra att utnyttja den kunskapen samt att pengarna stannar i familjen
Renoverare
· Stockholm
· 18 239 inlägg
Det är alltså arvodet för admin som stannar inom familjen om det var otydlig i förra inlägget