M
Hej! Är total nybörjare på allt som heter renovering men nu ska luckor, fronter, bänkskiva och ev några stommar bytas i vårt lilla kök. Planen så här långt är att sätta hällskåp med lådinsatser där spisen nu står samt göra nåt med de två 400-stommarna till höger om spisen. Helst lådor även där. Och vill nog helst även ha lådor under diskhon. Men. Hur gör jag med det eländiga hörnet? (Diskbänken ska vara kvar.) Ni som har mer erfarenhet, har ni några tankar eller förslag? Alla tips välkomna! Tack på förhand
 
  • Litet kök med vita skåp, bänkskiva, spis och diskho, fråga om ombyggnadstips.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet vitrinskåp i kök med tallrikar, skålar och hyllinsatser, bredvid diskbänk och kakelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
BirgitS
M
Tack Birgit! Men då kan jag inte sätta in lådor tror jag. Kanske det bästa är att ha kvar luckorna..
 
Nej, sätter du lådor så kommer du inte åt utrymmet från det hållet. Då återstår diskbänkskåpet, men där begränsas höjden av diskhon.
 
BirgitS
Går kanske att ha i diskbänksskåpet i stället med övre hyllan på en lägre höjd så den kommer under hoarna?
Läs monteringsanvisningen noga och besök några olika köksfirmor.
 
Det där med hörn är ju ett elände...

Om man kan tänka sig en helhetslösning där den gamla diskbänken inte måste vara kvar så skulle jag rekommendera Blancos hörnmodul för disk.

Hörndiskbänk integrerad i köksinredning med inbyggd sop- och källsorteringslösning, träskärbräda och vattendispenser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det har sedan 50-talet (eller kanske tidigare ändå...?) hävdats att diskbänken bör monteras framför fönstret. Det är givetvis ett gott råd men det kan finnas goda anledningar att frångå detta, särskilt som det mesta idag diskas i diskmaskin.

I mindre kök frigör man värdefull bänkyta om man kan använda hörnet till diskbänk samtidigt som hörnet dessutom blir välutnyttjat.


I kombination med den så kan man med fördel montera en hörnlösning för sopor och källsortering.
Hailo har en mycket finurlig enhet som utnyttjar utrymmet mycket bra samtidigt som den är smidig och enkel att använda.



Som sagt, vinsten är att man skapar arbetsytor i mindre kök samt att man utnyttjar hörnskåpet väl.
 
Är grymt nöjd med vår hörnlösning. Vi saknade arbetsyta innan när hörnet var 90, men nu är hela skiten användbar. Plus att man kan ha köksmaskinen framme utan att det är ett problem.

Det illustrerar också att man inte behöver vara låst vid 45 eller 90 grader. Vi har typ 38 grader.

Älskar också skivan utan skarvar. Fanns bara corian som alternativ när vi kollade runt med det kravet. Funkar kanon.

Optimerad kökshörna med arbetsyta och köksmaskin, skåp och skärbrädor utan skarvar och vinklat hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
SvenskaSebbe och 1 till
  • Laddar…
BirgitS skrev:
Det finns den här typen av utdragbar hörnskåpsförvaring från många tillverkare: [länk]
Men jag vet inte om det går att få det att fungera när diskbänken ska vara kvar.
Så länge det inte är en diskho utan bara en diskbänk fungerar det bra, jag har en sådan själv och är mycket nöjd.
 
BirgitS
gaidin skrev:
Så länge det inte är en diskho utan bara en diskbänk fungerar det bra, jag har en sådan själv och är mycket nöjd.
På vilket sätt fungerar det inte under en diskho, går det inte att flytta ner den övre hyllan tillräckligt eller är det något annat problem?
 
jonmo skrev:
Är grymt nöjd med vår hörnlösning. Vi saknade arbetsyta innan när hörnet var 90, men nu är hela skiten användbar. Plus att man kan ha köksmaskinen framme utan att det är ett problem.

Det illustrerar också att man inte behöver vara låst vid 45 eller 90 grader. Vi har typ 38 grader.

Älskar också skivan utan skarvar. Fanns bara corian som alternativ när vi kollade runt med det kravet. Funkar kanon.

[bild]
Tycker det hörnet ser kalas ut, gör så och flytta/centrera diskbänken mot fönstret så blir det kalas.
 
jonmo skrev:
Är grymt nöjd med vår hörnlösning. Vi saknade arbetsyta innan när hörnet var 90, men nu är hela skiten användbar. Plus att man kan ha köksmaskinen framme utan att det är ett problem.
Mycket smart!
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
BirgitS skrev:
På vilket sätt fungerar det inte under en diskho, går det inte att flytta ner den övre hyllan tillräckligt eller är det något annat problem?
Jag tänker mig att om diskhon sticker ner en bit under bänken så blir det trångt på den övre hyllan. Jag har inte tänkt på om den går att flytta eller inte faktiskt men jag hade nog inte velat göra det, det blir lite väl lågt i tak då skulle jag tro.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.