Hej igen, badrumsrenoveringsexperter!

Efter era fantastiska råd om tätskikt och vattensäkring känner jag mig redo att ta mig an min badrumsrenovering. Nu står jag inför nästa utmaning - att se till att jag har rätt verktyg för jobbet.
Som nybörjare är jag osäker på vilka verktyg som är absolut nödvändiga för en badrumsrenovering, särskilt när det gäller arbetet med tätskikt och kakel.
Mina frågor till er erfarna renoverare är:

Vilka är de mest oumbärliga verktygen för en badrumsrenovering?
Finns det några specialverktyg som är särskilt användbara för arbetet med tätskikt?
När det gäller kakelläggning, vilka verktyg rekommenderar ni för en nybörjare?
Är det några verktyg ni anser vara värda att investera i för långsiktigt bruk, eller är det bättre att hyra för ett engångsprojekt?
Har ni några tips på märken eller modeller som ni anser vara särskilt pålitliga för badrumsrenoveringar?

Jag är tacksam för all hjälp och alla råd ni kan ge. Det känns tryggt att ha erfarna renoverares input innan jag ger mig in i projektet!

Tack på förhand!
/Den alltmer förberedda nybörjaren
 
Tätskikt kräver inget special... En bra brytbladskniv, bra sax.
För kakling behövs ju nåt bra att dela plattor med. Beroende på vilka plattor så är det kakelskärare (Sigma!) eller kakelsåg med diamantklinga som gäller. Bra kakelborr för att borra när inredning ska skruvas upp är också bra att ha. En krysslaser är inte fel för kaklingen på vägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.