Skrev en anbudsförfrågan på Bello.se häromdagen och fick snabbt 5 svar. Mailade alla 5 och skrev följande:

"Hej!
Tack för ditt intresse på vår anbudsförfrågan på Bello (Badrum ca 6m2).
Vi vill gärna ha en offert från er. Under denna vecka (förutom torsdag) och nästa är vi hemma i stort sett hela dagarna, så återkom gärna med en tid som passar er.
/Namn och telefonnr"

Får svar från den ena hantverkaren:

"Hej.
Man kan inte lämna pris bara på en parameter som 6kvm golvyta, Vi är ett seriöst företag som har varit på marknaden i 30 år och arbetar inte på detta sätt, Så vi för avböja din förfrågan."

Uh....var jag så otydlig i mitt mail? Är det inte helt självklart att hantverkaren kommer ut till kunden och tittar på vad som ska göras och sen återkommer med en offert?
 
Verkar ju helsjukt. Om de nu trodde att du menade att de skulle ge dig en offert utan att ha sett något så skulle de ju tex kunna ha upplyst dig om att de behöver fler uppgifter/behöver komma och titta på badrummet.

Härligt att de också upplyser dig om att de är seriösa.
 
Den som skrev det svaret läste nog inte hela ditt budskap.
Stressad?
Ja, alla är vi ju människor..
Var det en firma du var intresserad att anlita, så skicka ett svar tillbaka om att de ju självklart förväntas göra ett besök FÖRE sin offert..
 
Eller välj en firma som kan kommunicera...
 
GoForIt skrev:
Den som skrev det svaret läste nog inte hela ditt budskap.
Stressad?
Ja, alla är vi ju människor..
Var det en firma du var intresserad att anlita, så skicka ett svar tillbaka om att de ju självklart förväntas göra ett besök FÖRE sin offert..
Just så - enkla misstag i kommunikationen ska överbyggas - ge dom en chans till. Får du ytterligare ett yxskaftsvar så vet du ju säkert.
 
För min del hade ett svar av den typen varit nog för att jag skulle ha anlitat någon annan. Oavsett om de har missuppfattat TS mail eller ej så tycker jag att det är dåligt stil att skicka tillbaka ett mail med den tonen, där man anger sig vara ett seriöst företag - vilket åtminstone jag tolkar som att de anser att TS första mail till dem är oseriöst. Om jag nu har tolkat dem rätt i det så tycker jag att de agerar helt fel.

Tycker företaget att mailet är oseriöst (men ändå över någon sorts minimgräns för seriositet - och det måste nog alla läsande människor kunna inse tycker jag) så får de väl komma ihåg att de är näringsidkare som arbetar åt konsumenter och konsumenten besitter betydligt mindre erfarenhet och kunskap än vad de gör (vilket ofta är anledning till att de blir tillfrågade om jobbet från första början, det är alltså en del i deras roll som näringsidkare) och att det vore rimligt att skicka ett mail med frågor/slå ett samtal för att reda ut exakt vad kunden menar, omnu TS första mail var oklart för företaget. Att bara skicka ett svarsmail som företaget har gjort i detta fall tycker jag inte är OK, och vittnar enligt min uppfattning om helt fel inställning till sina kunder.

Kanske kan det vara så att man undviker några av de oseriösa/dåligt kommunicerande (sätt in valfritt dåligt attribut här) etc hantverkare som ofta diskuteras i detta forum om man redan i detta skede sorterar bort de som inte kan hantera en offertförfrågning bättre än såhär. Som många av hantverkarna i detta forum uttrycker - det är viktigt att välja rätt hantverkare.
 
Äh vafan Daniel, när Snigel nu hittat en hantis som vill kommunicera så kan man väl vända andra kinden till och bjuda till lite.

Rätt svar hade förstås varit:

"Hej och tack för din offertförfrågan,

Vi är ett seriöst företag som varit på marknaden i 30 år, erfarenheten säger att vi behöver besöka dig och se hur det ser ut för att kunna ge dig en rättvisande offert. Vi behöver mer information än storleken på golvet.

Kan vi komma den X/X?

Mvh,
Hantis
"
 
MathiasS skrev:
Äh vafan Daniel, när Snigel nu hittat en hantis som vill kommunicera så kan man väl vända andra kinden till och bjuda till lite.
Ja, det är klart, svarar de andra tillfrågade inte alls så kanske det trots allt är läge att gå vidare med denne...:)
 
Inte för att försvara det plumpa svaret, men kan det inte ha varit så att företaget visste/kände på sig att det var fler som skulle räkna på jobbet och då kände att
-varför lägga ner så mycket tid på något som ändå inte kommer att generera något,
 
Pimme skrev:
Inte för att försvara det plumpa svaret, men kan det inte ha varit så att företaget visste/kände på sig att det var fler som skulle räkna på jobbet och då kände att
-varför lägga ner så mycket tid på något som ändå inte kommer att generera något,
Då kanske de inte ska leta kunder på Bello...?
 
haha, helt rätt..
 
Nej, de får ingen mer chans. Jag förstår faktiskt inte hur de som svarar på Bello tänker......för av de 5 jag kontaktat och bett återkomma med en dag som passar dem har bara två hört av sig. Varför "anmäla" sig om man ändå inte är intresserad?
 
Vet inte, men det känns som alla dessa tjänster är till för skrået som inte får jobb på något annat sätt tyvärr...

Bello
Bra byggare
Offerta

....och allt vad de heter...
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Vet inte, men det känns som alla dessa tjänster är till för skrået som inte får jobb på något annat sätt tyvärr
Jag tycker att Svensk hantverksförmedling är ett undantag. De ställer åtminstone krav på hantverkarna.
 
Snickar-Urban skrev:
Jag tycker att Svensk hantverksförmedling är ett undantag. De ställer åtminstone krav på hantverkarna.
Ok... men dem nämnde jag inte heller ;)

Kände inte ens till sidan, men kollade som hastigast in den nyss och kan nog hålla med dig om att den faktiskt verkar vara vettig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.