Känner sig lurad och blir tacksam för svar hur situationen kan hanteras. Vi fått offert för totalt badrumsrenovering på nedre våning som inkluderar rivning av badrum på övre våningen. Tyvärr ord rivning var inte specificerat i offert. För nedre våning står det bara "rivningen" för övre våningen står det "rivning men inte uppbyggnad". Innan att teckna avtalet/ offert jag har diskuterat förflyttning av toalettstol för 2 meter och möjliga komplikationer med bilning på övre våningen. Har inte fått någon svaret att bilning ingår inte i rivning på övre planen då. Tecknade avtalet och 2 veckor senare fick veta att bilning ingår inte i rivning på plan 2 och kostar extra. Jag fick mailet "
Bilning har jag inte inkluderat i priset för då måste våra garantier stå för nåt annat företag.
Enda jag hade inkluderat flexa bort färg på väggen och ta bort dem ev gips skivor. Ta bort inredning av möbler och plugga igen rör. (Inte bila brunn eller avlopp)." Detta har vi aldrig diskuterat innan jag tecknade avtalet, detta står inte i offert hellre. Kan man retrospektivt "församra" offert? Känner mig verkligen lurad. Vi tackade nej till rivning på plan 2. I planeringen (planering är inte tecknad fått bara papper) står det att 2 personer ska riva 2 dagar på övre plan. 32 timmar totalt räknade vi. Och ca 17600 sek i kostnaderna för rivning. Vi frågade efter avdrag för 17600 sek. Men fick svaret att i planering står "bara exempel" och de ska räkna bara för en person och kan göra avdrag bara 8000 sek. Jag blir tacksam om ni hjälper mig att hantera situationen. Känner sig dubbelt lurad och ser att fel pågår. Vill bara säga att det var inte den billigaste offert som vi pratar om. För 3 kv m badrum betalar vi 140000 innan ROT avdrag. Tack för hjälpen!
 
Att bilning för ny avloppsstam inte ingår i rivning tycker jag känns naturligt. Det är ju något ni skulle göra för det nya badrummet, inte något som hör ihop med det som ska bort.

Tråkigt att ni känner er lurade, men utifrån vad du beskriver att det står i avtalet tror jag att hantverkaren har rätt.
 
  • Gilla
johel572 och 3 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Att bilning för ny avloppsstam inte ingår i rivning tycker jag känns naturligt. Det är ju något ni skulle göra för det nya badrummet, inte något som hör ihop med det som ska bort.

Tråkigt att ni känner er lurade, men utifrån vad du beskriver att det står i avtalet tror jag att hantverkaren har rätt.
Men billing av gamla rör?

Problemet är att bilning för nytt avloppsrör jag har diskuterat innan avtalet var tecknat. Och att inte säga rakt att detta ingår inte i offert inte ok. Jag hade gått igenom offert och diskuterade ju saker som ingår i offert. Alla sort av bilning de vägrade att göra inom ramarna av offert. Men föreslår samma tjänsten för extra kostnader. Kan man inte göra bilning istället för en annan företag då kan man inte i vilket som helst fall. Elle hur?
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Att bilning för ny avloppsstam inte ingår i rivning tycker jag känns naturligt. Det är ju något ni skulle göra för det nya badrummet, inte något som hör ihop med det som ska bort.

Tråkigt att ni känner er lurade, men utifrån vad du beskriver att det står i avtalet tror jag att hantverkaren har rätt.
Då måste
 
Har ni diskuterat en sak och fått offert på något annat förstår jag att ni är missnöjda. Men jag tycker ändå inte att bilning av betong och omläggande av avloppsstammar borde ingå i ett rivningsuppdrag. Så då blir ju motfrågorna närmast: Vad har ni sagt som kan ha fått dem att offerera ett mindre arbete än det ni ville ha utfört? Har ni några skriftliga bevis på att ni också ville att de skulle lägga om rören? För även om ni pratat om bilningen känns det väldigt svårt att efteråt få rätt om den inte är nämnd i offerten.
 
Vad menar du med 8000 sek avdrag. Om du får 8000 i rot så har du en arbetskostnad på 26667 sek. Eller menar du att rot räknas på 8000 ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.