Jag fick en offert på en kamin. En grej jag inte förstår är varför "45 graders dragning på vind kommer på baksida hus" står under "Material"? Det kostar 34680 kr. Vad är det för material som kostar den summan? Är inte det en arbetskostnad? Då borde den väl ligga under arbetskostnad så att jag får rot-avdrag på det?

Och varför i hela världen är milersättningen 62,50 kr/milen? Så vitt jag vet ligger dieseln på 23 kr/litern just nu.
 
  • Kostnadsförslag för arbete och material, inklusive kamin, skorstenstillbehör och taksteg, totalt 80610 kronor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Förstagångsköparen skrev:
Jag fick en offert på en kamin. En grej jag inte förstår är varför "45 graders dragning på vind kommer på baksida hus" står under "Material"? Det kostar 34680 kr. Vad är det för material som kostar den summan? Är inte det en arbetskostnad? Då borde den väl ligga under arbetskostnad så att jag får rot-avdrag på det?

Och varför i hela världen är milersättningen 62,50 kr/milen? Så vitt jag vet ligger dieseln på 23 kr/litern just nu.
Milersättning 62.50 kr per mil är väl nära sanningen vad det kostar.
Eller tror du att det enbart är bränsle som kostar?
Att skatt, service, reparationer, garage, inköp av fordonet är helt gratis??
 
M Förstagångsköparen skrev:
En grej jag inte förstår är varför "45 graders dragning på vind kommer på baksida hus" står under "Material"? Det kostar 34680 kr. Vad är det för material som kostar den summan?
Det är troligen hela skorstenen.

M Förstagångsköparen skrev:
Och varför i hela världen är milersättningen 62,50 kr/milen? Så vitt jag vet ligger dieseln på 23 kr/litern just nu.
Det är inte bara drivmedlet som kostar, utan det är service, däck, besiktning, själva bilen, skatt, försäkring, etc.
 
Ok offerten såg helt annorlunda ut nu när jag kollar offerten på datorn, så nu fattar jag att skorstenen är priset där.

Men är 90k rimligt för allt?
 
kolla på marketplace eller blocket efter taksteg och glidskydd, alt. kolla vad byggmax tar .... en lätt och billig GDS.
 
S
M Förstagångsköparen skrev:
Ok offerten såg helt annorlunda ut nu när jag kollar offerten på datorn, så nu fattar jag att skorstenen är priset där.

Men är 90k rimligt för allt?
Det låter helt klart rimligt med tanke på att du inte gör något själv. I dagens läge alltså, för ett par år sedan hade det varit överpris deluxe. Skorstenen blir dyr men det är pga 45-graders böjarna som är hutlöst dyra. Var billigare för mig att få en av plåtslagare specialgjord huv på taket än att dra vinkel på vinden.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.