Hej på Er!

Jsg har fått ett problem med ventilationen där jag bor, som gjorde så att jag näst sista gången det hände blev påverkad! Det var extremt otäckt och jag blev väldigt arg på att detta inte upphör...

I september förra året flyttade jag in i ett hyreshys som är byggt i början av 90-talet. Jag har ett tilluftshål i sovrummet, ett i rummet och ett vid passagen från hallen till köket/rummet (öppen planlösning). Jag har ett frånluftshål vid spisen (spisfläkten alltså), och ett frånluftshål i badrummet.

När jag flyttade in började det att komma otrevliga dofter från tilluften i sovrummet nattetid och jag hörde också att det pratades. Det kommer puffvis och luktar allt från spyor, tvättmedel, stark parfym till tallbarr, otvättad framstjärt och tyvärr också doft av någon typ av rökt drog (cannabis, marijuana och dyl.)

Jag har kontaktat hyresvärden och de har varit här för att balansera till- och frånluften, samt att de har täppt till en del läckor. Ventilationspersonalen har sagt att de inte kan göra så mycket mer. De menar på att systemet är slutet och att det inte skulle kunna hända det som händer. Men däremot var det en annan personal från hyresbolaget som påstod att luften går lite upp och ner och att det helt klart kan blandas och att detta kan hända.

Frågan är ju vart kommer dofterna ifrån???

I och med att jag nu blev påverkad näst sista gången det puffade till, så har jag även tyvärr gjort en polisanmälan. Men jag är lite rädd för att tala om vem jag kan misstänka i och med att jag inte vet vilka repesalier jag kan få efter att jag har talat om det för polisen.

Så snälla, är det någon som kan tala om för mig vart dofterna kan komma ifrån och hur det i så fall skulle kunna gå till??? Jag är jättetacksam för svar, i och med att jag nu till och med funderar på att flytta IGEN, vilket jag inte vill!!

Kram på Er!!
 
Kommer från någon granne såklart. Troligen någon som röker på lite för mycket, och har glömt bort underlivshygienen. Försöker sen dölja röken med parfym, så inte polisens känsliga snokar skall hitta dem.
Det är något skumt med ventilationen. Har de gjort OVK nyligen? (Obligatorisk ventilationskontroll)
 
Kan ju vara så att de som röker ganja, har täppt till sin frånluft i kök och badrum, för att inte väcka misstankar. Då kanske oset lättare kommer in till dig istället.
 
Jag vet inte när det är gjort en OVK. Men hyresbolaget skulle säga till en av ventilationspersonalen att ringa mig för att vi ska bestämma ett möte här i lägenheten, och då kan jag ju fråga om OVK.
 
tommib
Är det någon annan i huset som upplevt problem? Eller har någon annan i din lägenhet upplevt problem?
 
En kopia på ovk protokollet med anteckning när det gjordes samt när det ska göras nästa gång skall vara anslaget på central plats i fastigheten typ vid entre' el. dyl.
om inte detta finns påtala det för fastighetsägaren.
 
  • Gilla
DemiMore och 1 till
  • Laddar…
Tack för uppslaget om OVK - det ska jag ta vidare... Tusen tack!!
 
Nej, det fanns ingen kopia på något OVK-protokoll nere vid entrén i trapphuset. Så jag kommer att kontakta hyresvärden angående detta i nästa vecka. Återkommer med besked.

Hare!
 
roland53 skrev:
En kopia på ovk protokollet med anteckning när det gjordes samt när det ska göras nästa gång skall vara anslaget på central plats i fastigheten typ vid entre' el. dyl.
om inte detta finns påtala det för fastighetsägaren.
Nej protokollet ska inte finnas anslaget i fastigheten men ett intyg ska finnas och där ska framgå när besiktningen gjordes, om den blev godkänd och när nästa besiktning senast skall genomföras.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
jonko skrev:
Nej protokollet ska inte finnas anslaget i fastigheten men ett intyg ska finnas och där ska framgå när besiktningen gjordes, om den blev godkänd och när nästa besiktning senast skall genomföras.
Ja om du vill märka ord så byt ut ordet protokoll mot intyg så blir alla nöjda.:thumbdown:

Andemeningen är/var;
- Att det skall anslås centralt i fastigheten tillgängligt för alla.
- Att datum när det utfördes och när det skall göras nästa gång framgår. :D
 
Jag märker inte ord. i de pärmar med protokoll vi som fastighetsägare får efter genomförd OVK så finns det tabeller över flödet i varje don i de kontrollerade lägenheterna ev fel och brister samt åtgärdsförslag för dessa, detta vore orimligt att anslå i fastigheten.
 
jonko skrev:
Jag märker inte ord. i de pärmar med protokoll vi som fastighetsägare får efter genomförd OVK så finns det tabeller över flödet i varje don i de kontrollerade lägenheterna ev fel och brister samt åtgärdsförslag för dessa, detta vore orimligt att anslå i fastigheten.
Nu handlar det om det intyg/certifikat/protokoll eller vad du väljer att kalla det som utfärdas efter utförd OVK av kontrollmyndigheten , i detta fall kommunen, som ska anslås.
Det handlar alltså inte om något protokoll som överlämnats av ovk-certifierad företag som utfört besiktningen.

MEN det hade i och för sig inte varit fel att även fel som hittats hade publicerats offentligt, så att oseriösa fastighetsägare fick lite eld i baken, samt att boende hyresgäster eller bostadsrättsägare blev uppmärksammade på tillkortakommande.
Alltså inte helt orimligt att även "protokollet" blev anslaget. ;) men f.n finns inget sådant krav, mig veterligen. :confused:

Möjligen kan det vara så att kontrollmyndigheten inte utfärdar något papper innan fel i anläggningen åtgärdas och godkänts. Men om detta spekulerar jag bara.
Men med lite eftertanke så finns det ju ingen mening med en kontrollmyndighet om dom utfärdar intyg/certifikat/protokoll på utförd OVK om den inte är godkänd !!??
 
Redigerat:
Komtrollmyndigheten (kommunens byggnadsnämnd) utfärdar inga intyg för godkänd OVK, det gör den certifierade besiktningsmannen som vanligen är anställd på företaget som utför OVKn.
 
jonko skrev:
Komtrollmyndigheten (kommunens byggnadsnämnd) utfärdar inga intyg för godkänd OVK, det gör den certifierade besiktningsmannen som vanligen är anställd på företaget som utför OVKn.
Jasså, jag har ett otal sådana intyg utfärdad av kommunen.

Men jag bor dock i en kommun som nitiskt följer reglerna. På gott och ont.... :rolleyes:
 
Intressant, vi har verksamhet i flera kommuner och dom är enbart intresserade av att få protokollet skickat till sig.
Boverket anger även dom att det är den certifierade kontrollanten som skall utfärda intyget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.