Har nyligen köpt hus där det finns ett gamalt uthus/verkstad på tomten med ett inrett rum (isolerat i tak, väggar och golv). Huset är minst 70år gammalt men har byggts om under åren och rummet inreddes troligen i början av 80-talet. Dock var det en väldigt otrevlig lukt i detta rum (nästan frän).

Tänkte därför att jag skulle fräscha till det och tog ner väggarna (spånskiva) och satte gips och slängde ut den gamla plastmattan, målade taket osv. Men lukten var kvar och jag insåg att den kom från den gamla torpargrunden, då lukten helt klart sitter i golvskivorna. Började bryta upp golvet och upptäcker lite vitt mögel här och var på bjälklag, trossbotten och isolering. Trossbottnen består av alla möjliga skivor (asfaboard, spånskiva, plywood mm.) Därefter isolering och sedan spånskiva (Dessa skivor tycks stinka värst) med plastmatta. Bjälkarna vilar i princip på jorden/stenar, och på vissa ställen är de till och med några centimeter under jorden (se bild).

Hur skalla man fortsätta detta arbete för att det ska bli så bra som möjligt? Ska man gräva ur något? Eller räcker det med att skippa isoleringen till golvet? Som ni ser på bilden utanför huset så existerar inga ventiler till grunden och själva grundmuren verkar också ligga några dm innanför fasaden (se bild)?
 
  • 2010-06-28 23.08.48.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2010-06-28 23.10.16.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2010-06-28 23.11.15.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC05859.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC05876.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som har något tips eller synpunkter?

Jag tror nog att jag ska helt enkelt ska lägga furugolv rakt på bjälklaget, detta borde göra att markfukten i den oluftade grunden kan andas genom golvet....?

Tacksam för alla tips!
 
boven till problem var med stor sanolikhet den moderna isoleringen + plastmattan som stängde fukten inne. Har haft ett rum i källaren där reglar låg i askan+slagg+ sand och trägolv låg på oventilerat undergrund. En gång i tiden har man täckt plankor med plastmatta och trämaterial ruttnade under denna täta mattan .... mest längst väggarna. Nu har vi gjutit golv ( utan isolering) och lagt klinker på.

Ja, ska det vara verkstad så kan du lägga nytt tjockt trägolv med lecakulor som isolering om det skall isoleras. Vänta dock över sommaren och torka ut den nu öppna grunden så lukten försvinner. Om den inte försvinner så kan du överväga att blanda leca med litet cementslam och sen gjuta en tunt golv ovanpå ....
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.