2 038 läst · 6 svar
2k läst
6 svar
Otillräcklig spänning?
Jag har en trädgårsdtraktor, Jonsered LT 15 med 14,5 hk Briggs & Stratton motor, typ 20 år gammal, elstart 12V system. Batteriet är dock slut...
Till klippaggregatet sitter en elektromagnet som slår till när man ska klippa. Nu verkar jag få otillräcklig spänning när motorn är igång, mätt upp knappt 6V. Ansluter jag ett 12 V bilbatteri startar klippaggregatet direkt. Har mätt upp att jag verkar endast få knappt 6 V från statorn så nu börjar jag undra vad det kan vara för fel.
Statorn "ser" hel ut. Har haft upp och rengjort allt jag kommer åt... Vad kan vara problemet med att jag får för lite laddspänning?
Till klippaggregatet sitter en elektromagnet som slår till när man ska klippa. Nu verkar jag få otillräcklig spänning när motorn är igång, mätt upp knappt 6V. Ansluter jag ett 12 V bilbatteri startar klippaggregatet direkt. Har mätt upp att jag verkar endast få knappt 6 V från statorn så nu börjar jag undra vad det kan vara för fel.
Statorn "ser" hel ut. Har haft upp och rengjort allt jag kommer åt... Vad kan vara problemet med att jag får för lite laddspänning?
Medlem
· Västerbottens län
· 17 883 inlägg
Om det finns en laddregulator kan den få spunk utan ett fungerande batteri.
Protte
Protte
Jag har mätt laddspänningen med det dåliga ansluten, då ligger laddspänningen på knappa 6 V. Har inte provat med bilbatteriet anslutet.
Regulator? Bra idé... Har hittat en manual på nätet som verkar stämma.
http://www.jonsered.com/ddoc/jono/jono2001_usen/jono2001_usen__532177120.pdf
Då gäller det bara att hitta den i verkliga livet...
Regulator? Bra idé... Har hittat en manual på nätet som verkar stämma.
http://www.jonsered.com/ddoc/jono/jono2001_usen/jono2001_usen__532177120.pdf
Då gäller det bara att hitta den i verkliga livet...
Stämmer din manual kan du sluta leta efter regulator det finns ingen där. Kolla de två testpunkterna som visas i schemat där du ska kunna mäta minst 28 VAC före dioden med bortkopplat batteri och minst 14 VAC vid belysningsmatningen med lyset av detta vid 3600 RPM på motorn. Får du låg spänning i båda punkterna skulle jag tyda det som fel i spolarna (mer osannolikt pga två oberoende) eller att permanentmagneterna i rotorn blivit svaga.
Nu har jag mätt och kommer inte över 5.8 V. I och med att den ändå laddar lite, är det då mest troligt att det är permanentmagneterna som blivit dåliga med åren?