Under ett handfat kommer ett ca 4 cm grovt avloppsrör av plast. ut ur badrunsväggen. Vattenlåsets sidoanslutning håller fast plaströret med plastmutter och klämring av plast. Har funkat fint i många år men läcker numera. Klämringen tycks inte klämma åt ordentligt kring avloppsröret. Kan jag sätta dit en klämring av metall istället? Går en halvhård gummipackning arrt använda istället?
 
Krilleman
Det är enklare att byta hela vattenlåset troligtvis.

Lägg upp en bild på vattenlåset så får du mer givande lösningar! (y)
 
Krilleman Krilleman skrev:
Det är enklare att byta hela vattenlåset troligtvis.

Lägg upp en bild på vattenlåset så får du mer givande lösningar! (y)
Jag har ingen fotomöjlighet just nu. Men vattenlåset har en vanlig plastmutter med klämring av plast. Finns det inga gummipackningar, som klämmer åt om plaströret vid åtskruvning?=
 
Problemet löst! Inhandlade ett billigt "kinesvattenlås" på en byggmarknad. Den medföljande muttern med klämkoppling glappade kring avloppsröret. Jag rengjorde rörändan noga samt lindade på vanlig isolertejp tills kopplingen gick trögt på röret. Sedan åtskuvning med enbart handkraft. Tätar perfekt!
 
Krilleman
Jag är mer intresserad av att åtgärda det korrekt.

lägg upp en bild på din ”lösning”!
 
Krilleman Krilleman skrev:
Jag är mer intresserad av att åtgärda det korrekt.

lägg upp en bild på din ”lösning”!
Tack Krilleman. Saknar tyvärr en fungerande smartphone att fotografera med. Vattenlåset från Kina tycks avsett för ett aningen grövre plaströr än det, som jag använder som avloppsrör. Måhända något mystiskt tummått. Alltnog, min metod att öka yttermåttet genom att linda om ett lagom antal varv isolertejp funkar bra. Omöjligt att dra loss vattenlåset, samtidigt som tätningen blev perfekt. Ibland måste man improvisera.
 
H Hans Åke Lindquist skrev:
Tack Krilleman. Saknar tyvärr en fungerande smartphone att fotografera med. Vattenlåset från Kina tycks avsett för ett aningen grövre plaströr än det, som jag använder som avloppsrör. Måhända något mystiskt tummått. Alltnog, min metod att öka yttermåttet genom att linda om ett lagom antal varv isolertejp funkar bra. Omöjligt att dra loss vattenlåset, samtidigt som tätningen blev perfekt. Ibland måste man improvisera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.