hahalj
Nu hoppas jag på hjälp här.

Vi har ett tillbyggt burspråk med en balkong ovanpå som förra ägarna byggt. Man har gjort ett hål i yttervägen och byggt burspråket där. Vid extremt störtregn så har det hänt att det droppar in vatten längs med den gamla ytterväggen och ner i skarven där burspråket är. Som tur är har vi har vi varit hemma och sett det när det hänt och kunnat lyfta på listverk och låta det torka utan några följdskador. Men nästa gång kanske det händer när vi inte är hemma och då ... ja då blir det fuktskador i väggar o golv i burspråk/vardagsrum.

Nu har jag lyft på några brädor på balkonggolvet för att se var det kan läcka in. Mot väggen sitter det plåt som går in under ytterväggens panel och vidare ut under golvet. Inga konstigheter. Plåten täcker hela taket och är skarvad på flera ställen, första skarven är en fals ca 30 cm från väggen. Skulle det kunna vara denna fals som är otät? Lutningen på plåten är extremt liten, kanske ett par grader bara. Det brukar droppa vatten ut från balkonggolvet över kanten en bra stund efter att regnet slutat så det tyder ju på att det rinner av långsamt. Jag kan mycket väl tänka mig att när det störtregnar som det gjorde vid flera tillfällen nu i augusti så kommer vattennivån på plåten gå över falsen som är ca 2-3 cm hög.

Tittar man på skarven så ser man att de har böjt ner falsarna med jämna mellan rum. För att vattnet ska kunna rinna ut i takets lutning kanske?

Hur tätar man sådana här falsar? Jag vet ju inte om det är denna falsen som är problemet, men det verkar inte otroligt eftersom det är nära denna som vattnet kommer ner i burspråket.

Egentligen skulle jag väl kunna knacka ner hela falsen så den blir mer platt hela vägen? Kanske lägga nån tätningsfog också?

Vad tror ni om detta? Eller är det någon som har några andra idéer om hur jag ska få det tätt eller åtminstone motverka läckage så långt det går?

Så här ser det ut:

CAM00657.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


CAM00658.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lutar troligen för lite för plåt ska luta minst 5,5 grader har du det? Är det för lite lutning så får du kanske i värsta fall riva av plåten och lägga papp istället. Du får inte slå ner falsen där den andra falsen går ihop det bästa är att ring en plåtslagare och se om han kan hitta felet på plats.
 
Redigerat:
hahalj
Nä, det är inga 5.5 grader. Dessutom tycker jag att falsarna skulle varit på andra hållet, eller? Man borde väl skarvat i lutningens längdriktning. Men men, inget som man ändrar på nu direkt.
"Får inte"...vad kan hända om jag slår ner falsen då?
Har funderat på att ersätta med papp, men det betyder rivning av hela balkongen med golv och räcken och allt. Inte direkt den första åtgärden jag tar till.
 
Man läger falsen så för att det är en ståndskiva resten av taket ligger åt rätt håll. Slår du ner falsen på fel ställer kan det spricka när plåten rör sej sen läcker det nog mer för troligen är det där falsarna är nerslagna som det läcker in eller något fel vid vägen.
 
hahalj
Ok, det köper jag.

Skulle jag kunna täta med nån massa vid plåtskarvarna i falsen som en tillfällig åtgärd under kommande höst/vinter? Det behöver ju inte se snyggt ut under golvet. Så får jag lösa det permanent till våren.
 
Att täta med massa ska du testa borde fungera till våren men ibland funkar det inte alls och iband håller det i många år.
Men ser till att få riktigt rent så massan fäste på plåten och köpa en bra fog som t.e.x essv fog dom bra fogen är dyrare men är så mycket bättre.
 
19magnus skrev:
Skulle det visa,sig att vara den falsen bortom alla tvivel så kan man öppna den, ta bort plåten närmast väggen och göra en innypningsfals . Likt den här [länk]. Ett annat är den här lösningen [länk] . Hoppas det kan spara dig lite huvudbry.
Vist kan man göra så men med så låg lutning (under 5,5 grader) så är risken stor att det ändå kommer läcka in bättre att lägga pengarna på ett papp tak.
 
Håller med om att under 5.7grader bör man inte ha annat än papp, duk, rostfritt m.m men om det nu ligger där och är tätt förutom just den falsen så finns det beprövade sätt.
 
hahalj
@19magnus: tack för tipset, där ligger nog mitt problem. Men att ta in en plåtslagare på att göra om taket...då blir det nog billigare med ett papptak som jag kan lägga själv. Men där är vi inte ännu, testar först att täta fogarna så får vi se om det gör nån skillnad. Är ju enkelt att tömma några spannar vatten på balkongen och se om det blir tätt.

Tänkte också på underblecket vid balkongdörren, får kolla hur det ser ut där, kunde inte göra det igår. Om det är en skarv där mot ståndskivan så är ju även det en risk även om den kanske är lite högre upp än falsen. Men vid kraftigt hällregn skvätter det ju åt alla håll...
 
Dyrt är inte mycket pengar;)
 
hahalj
Ett papptak som jag lägger själv går på under 2000:- för denna balkongen, har ingen aning om vad en plåtslagare skulle ta för att falsa om som du beskriver, men med tidigare erfarenheter av dylika hantverkare så skulle jag säga att de pengarna räcker inte långt. Eller?
 
Ta papp om du ändå ska riva av allt, då ser du rökskador med om det finns.
 
hahalj
Som sagt, det blir steg 2 om tätning av fogar inte hjälper.
 
Kom på en sak till jag sett någon stans, Man kan ha en dubbelfalsad bandtäckning ner till 3.6 grader om det är helt utan hinder för vattnet ner till rännan.... Men 2000:- kommer man inte långt på...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.