1. Fick för mej att kolla om rökgastermometern stämde på min Arimax 25. Med rgtermometern så har jag alltid legat runt 180-200 grader och har inte kunnat få det högre. Gillat läget och låtit det vara så. Tempen ska ligga mellan 225-300 grader enligt Swebo. Satte dit en stektermometer idag och den visade 270 grader. Mellan 70-90 graders skillnad! Om nu stektermometern visar rätt vilket jag tror så undrar jag om jag inte eldar lite för kråkorna. Om jag ska "tjäna" mest värme av röken så borde ju tempen ligga på 225 grader? Ska man justera det med rökgasspjället eller kan man bygga nått stopp vid tuberna? Det är inte så då att om jag stryper vid rökgasspjället efter tuberna så minskar draget så att själva förbränningen blir lidande?

2. Ajustd., När jag kollade tempen märke jag att det är otätt mellan pannan och "stosen" till skorsten. Drar en hel del där. Känns som att det bidrar till dålig uppstart då draget är sämre vid kall skorsten. Bör jag dreva tätt i stosen och sätta dit en dragbegränsare istället?

3. Blå låga som en del pratar om. Ska den synas efter sekundärspjället? Påtal om sekspjället så märker jag inte större skillnad om jag har det på nästan stängd till 1 cm öppen. Inte på rökgastempen iaf.
 
  • DSC00998.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • arimax25_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det läker runt stosen så får du lägre drag så det kan vara en ide att täta där.
Sekundärluften skall inte påverka rökgas temperaturen den tillsätts bara för att förbränna gaserna som veden ger ifrån sig.
Så den enda skillnaden du skall märka med sekundärluften öppen är mindre ved förbrukning.
Om du lyckas ställa en primär vs sekundär perfekt så kan rgt sjunka rätt mycket och när det inträffar så ser du nästan bara blåa lågor i sekundärlufts insläppet.

Har denna panna överförbränning?
Om den har det så tänd veden uppe på ved lasset och ha alltid sekundärluften helt öppen och endast lite primär.
Då borde du märka en betydande minskning av ved förbrukning och rätt mycket bättre förbränning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.