S
Hej, frun nämnde att hon tycker att den gamla ugnen i fritidshuset tar lång tid på sig. Jag kikade närmare på den och undrar några saker. Ugnen är på en ö så det är inte aktuellt i nuläget med varken reparatör hit eller ugn till reparatör.

1. Det sitter ingen tätningslist för luckan i underkant, men det ser inte ut som att det någonsin har suttit en - ska det vara så? Kan det läcka värme och bidra till ineffektiv och dyrare tillagning?
Öppen äldre ugnslucka utan tätningslist, med synligt glapp i ovankant och närbild på luckans upphängning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2. Med luckan stängd finns ett glapp på nästan en cm i ovankant på luckan som går att pressa igen enkelt. Tänker att detta kanske inte ska vara så.
Närbild på en ugnslucka med synligt glapp vid en trädörr som belyser behovet av justering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på övre kant av en ugnslucka med synligt glapp mot ugnens ram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Går detta att justera på något enkelt vis?
Närmare bild på luckans upphängning, ser en fjäder som går från länkaget in under de 2 skruvarna.
Närbild på luckans upphängning och fjäder på en äldre ugn med synligt glapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3. Sist: stängd lucka är precis för lågt ned för att barnspärren ska klicka i, och jag undrar om det enkelt går att justera upp luckans position för att spärren ska klicka i? Kanske 5-8 mm uppåt. Har ett barn som börjar nå nyfiken ålder.
 
A
om inte luckan lirar så är det gångjärnen som inte sitter rätt eller har slitna leder. Ingen justering finns för detta utan byte gäller.
packningen skall ej ha list i underkant.
 
S
Tack! Fråga: byte av vad?
 
A
gångjärnen i luckan
 
S
Alright!
 
A
men jag sätter inte detta i samband med att den är långsam.
kolla att alla element funkar
du kanske har lägre spänning till ön?
 
S
Åhå. Har haft uppe denna ugn/spis på forumet tidigare, haft en bränd kabel i respektive enhet som gjorde att ugn (2 år sedan) och en platta (förra året) inte funkade alls. Den sjunger på sista versen kanske, men vill såklart alltid använda grejer så länge det går istf slit och släng.

Antar då att om det inte är ett specifikt element så är det någonstans på matningen till ugnens element som skulle vara boven, och det är förmodligen över min kapacitet att hitta den ev källan.
 
Bara dra i gång allt som finns i 3 minuter och känna vad som blir varmt eller inte, pass på det kan brännas
 
A
börja med undervärmen
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.