Vad är det som har hänt med gräsmattan som jag sköter som en baby? Jag har toppdressat gräsmattan i våras och även gödslat med långtidsverkande korn. Vi har haft lång period med torka här på Österlen så jag har vattnat med spridare rejält några gånger (många timmar åt gången). Gräsmattan rullades ut för fem år sedan. Jag har varit noga med att hålla de knappt 200kvm fritt från ogräs (nåja, ganska fritt). Bifogar ett par bilder tagna på några meters avstånd och två närbilder på de ljusare partierna och en bild från ett av de mörkgröna partierna där det växer ett bredbladigt gräs, ogräs? Någon som vet vad som krävs för att få gräsmattan frisk och fin igen? Eller måste jag börja helt på nytt? Jag har just blivit pensionär och drömde om att njuta av stunder i hängmattan men det kanske får bli nästa sommar?
 
  • Ojämn gräsmatta med ljusa och mörkgröna partier, tecken på torkskador eller sjukdom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämn gräsmatta med blandning av gröna och ljusare områden, omgiven av häck och blommande växter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en gräsmatta med ojämna gröna nyanser och möjliga tecken på stress eller sjukdom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en gräsmatte med skadade, delvis bruna och torkade grästryck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en skadad gräsmatta med fläckar av torrt, brunt gräs blandat med grönt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser mest ut som du gödslat ojämnt, har du kastat ut gödslet för hand? Köp en handhållen centrifugalspridare
 
  • Gilla
Hööks Labradoodle
  • Laddar…
P patfred skrev:
Det ser mest ut som du gödslat ojämnt, har du kastat ut gödslet för hand? Köp en handhållen centrifugalspridare
Tack för snabbt svar. Ja, jag har kastat ut gödslet för hand. Är det de mörkare delarna som fått gödsel? Eller de ljusare delarna som fått för mycket gödsel? Vad tror du utifrån mina bilder?
 
Här en lite bättre närbild på gräset som växer på de mörkare gröna delarna av gräsmattan. Är det ett ogräs? Det här ser inte ut som gräsmattans tidigare tunna grässtrån som var så mjuka att gå på.
 
  • Närbild på en gräsmatta med blandning av tunna och breda grässtrån som kan vara ogräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dom mörkare delarna har fått gödsel, det du kallar ogräs är vanligt rajgräs, dom tin are stråna är svingel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.