I
Vad händer, flera gånger har vi visat intresse för lägenheter, försökt få förhandsvisning, lägga bud osv. Men plötsligt är lägenheten såld före visning budgivning.
Jag kan tänka mig några alternativ.
1. Säljaren har ångrat sig.
2. Myndighet som har förköpsrätt. ( Men då är det konstigt att lägenheten säljs för utgångsbudet ).
3. Goda vänner går före.

Eller varför händer det?
 
Nån kommer och lägger en såpass kraftigt bud att det inte går att säga nej, för att få lägenheten på momangen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag känner några som lagt bud utan att sett lägenheten, de resonerar som så att de ändå ska totalrenovera.
 
D
Det första jag tänker på är när du lägger förhandsbud, säger du hur länge det ska gälla.
Är ju mer vanligt nu än för med förhandsbud. Jag har lagt det flera gånger några gånger gått bra men många inte så bra. När jag lägger förhandsbud så säger jag hur länge för att få ett hyfsat snabbt svar både för en själv men också så inget annat bud hinner komma.
 
Vi sålde lägenhet i Malmö. Dagen innan visningen fick vi ett acceptabelt bud - med krav att det bara gällde samma kväll och att visningen ställdes in. Vi accepterade detta.

Detta är nog ett ganska vanligt förfarande, speciellt när säljaren har bråttom eller vill ha ett snabbt avslut.
 
D
Det är väldigt vanligt nu. Men gäller lägga ett vettigt bud om man inte gör en chansning samt hur lång tid säljaren har på sig att ta ställning.

När jag sålde lägenhet för något år sedan fick jag om jag inte mins fel två förhandsbud. Ett som låg bra över utgångspriset och ett rejält under. Det som låg under var inget sagt om hur länge det gällde den som la väldigt lågt under sa det gällde vid snabb affär.
 
I
Fotografen skrev:
Nån kommer och lägger en såpass kraftigt bud att det inte går att säga nej, för att få lägenheten på momangen.
Vi la ett bud 25 tusen högre än budstart på en lägenhet, sen vart det tyst och plötsligt fanns lägenheten inte till försäljning längre. Vi ringde mäklaren och frågade varför. Jo den var såld för 25 tusen mindre än vad vi ville starta budgivningen med.
 
Tja, man bestämmer ju vem man vill sälja till? Dessutom är det ju inte säkert att mäklaren meddelar hela sanningen.
 
I
yonna skrev:
Vi sålde lägenhet i Malmö. Dagen innan visningen fick vi ett acceptabelt bud - med krav att det bara gällde samma kväll och att visningen ställdes in. Vi accepterade detta.

Detta är nog ett ganska vanligt förfarande, speciellt när säljaren har bråttom eller vill ha ett snabbt avslut.
Ni funderade aldrig på om ni kunde få 100000 mer efter visning och budgivning?
 
Mäklare har garanterat listor på spekulanter i attraktiva områden, vill någon sälja utan så mycket ståhej och snabb affär så är det nog ingen problem.
 
I
Fotografen skrev:
Tja, man bestämmer ju vem man vill sälja till? Dessutom är det ju inte säkert att mäklaren meddelar hela sanningen.
Svarta pengar menar du?
Hur är reavinstskatten på lägenheter?
 
I
Fotografen skrev:
Mäklare har garanterat listor på spekulanter i attraktiva områden, vill någon sälja utan så mycket ståhej och snabb affär så är det nog ingen problem.
Jo vi finns med på några sådana listor.
 
ion skrev:
Svarta pengar menar du?
Hur är reavinstskatten på lägenheter?
Inte nödvändigtvis, finns många anledningar till att någon vill sälja snabbt utan öppna visningar.
 
I
Fotografen skrev:
Inte nödvändigtvis, finns många anledningar till att någon vill sälja snabbt utan öppna visningar.
Hade det kanske lönat sig med en " önskar köpa annons " på blocket?
 
D
Något att tänka på så finns de ju fler skäll än bara budet.
Kan ju vara hur flexibel man är med tillträdet.
Om man är villig att skippa att de flyttstädar.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.