Forbes & Lomax har en strömbrytare som heter "The invisible lightswitch".



Är det någon som vet om det finns något liknande från en svensk leverantör (antar att den här inte fungerar här i Sverige)?
 
  • Invis_nickel_dolly600.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har aldrig sett något liknande här i Sverige i alla fall.
Men en sak jag tänker på är, hur kopplar man den? Det sitter ju ingen apparatdosa bakom. Ska man göra ett rörutlopp och skruva fast två trådar på strömbrytaren och sedan pilla in tillbaka i röret?
Är det en strömbrytare från USA? Då är det väl säkert bara lös kabel som sticker ut två trådar.
Känns ju inte som någon bra lösning i alla fall.

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Jag har aldrig sett något liknande här i Sverige i alla fall.
Men en sak jag tänker på är, hur kopplar man den? Det sitter ju ingen apparatdosa bakom. Ska man göra ett rörutlopp och skruva fast två trådar på strömbrytaren och sedan pilla in tillbaka i röret?
Är det en strömbrytare från USA? Då är det väl säkert bara lös kabel som sticker ut två trådar.
Känns ju inte som någon bra lösning i alla fall.

//Patrik
Tack för ett väldigt snabbt svar! Kan tänka mig att det inte finns några sådana här i Sverige (tror att det är ett engelskt företag; www.forbesandlomax.com), men det var värt ett försök i alla fall...

Jag tycker även om sådana där runda strömbrytare (Eljo Renova) men är lite rädd för att den vita plasten kommer att gulna med tiden...
 
Kan det vara så att det faktiskt sitter en dosa, men det är tänkt att man först monterar strömbrytaren på ledningarna och sedan monterar en slags täckplatta i dosan, sen tapetserar man över allt, gör ett litet hål i tapeten och fiskar upp strömbrytaren? I så fall är det sannolikt inte godkänt och åtminstone klart tveksamt, man ska inte behöva förstöra tapeten för att inspektera elkopplingar.

Strömbrytartypen som sådan, utan monteringsdelarna, finns att köpa i Sverige men är knappast godkänd för att användas som vanlig fast installerad el. Möjligtvis om man kompletterar med en 2A finsäkring och dessutom startar upp ett eget företag vars syfte är att ta CE-märkningsansvar för sådan användning...
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=35-209-24&toc=20340
 
Det finns ju svarta och gråa Renova. Säkert fler färger också

Går även att få tag i bakelit och porslin om man vill vara ordentlig
 
Appropå att klippa ut tapet. TS, i slutet av januari så lanseras en ny strömställarserie som kommer kallas Eljo exxact. Där kommer det finnas en strömställare som har en transparant ram där man kan klippa ut tapet och sätta fast innanför ramen så att strömställaren ska smälta in bättre. Det kanske kan vara intressant.

p120760-1_1_new_medium.jpg

//Patrik
 
Det här forumet är verkligen helt suveränt- tusen tack för alla svar!

Vi skall ha vita väggar men vill ha något väldigt diskret. Huset är byggt 1927 och vi vill ha något som passar (fast det får inte kännas alltför gammaldags). Kanske de vita Eljo Renova är bäst trots allt?!
 
Bticino Kristall
Är strömbrytare som är i helt genomskinlig plast. Har själv monterat några. Man får klippa till några bitar från tapetrullen. Som man monterar i ramen och knappen. Resultatet blir mycket bra!

Jag köpte dem från en säljare på http://www.flux.nu/
Finns massor med bilder om man Googlar!

 
mtboy skrev:
Man klipper ut tapeten och sätter den mellan glasskivan
här har ni en bild på hur det ser ut [länk]
Aha!

Men där framgår det ju att det är ett brittiskt företag. Då är det antagligen godkänt i UK, om det inte är en ren USA-export-grej.

Det här är lite lurigt, vi har gemensamma EU-regler gällande elprylar, men ändå kan varje lands lagar ändå styra en hel del. I princip kan alltså en strömbrytare vara godkänd att använda även i Sverige, men den får bara användas "ingenstans" så att säga, om jag fattat rätt.

För att det ska gå smidigt att montera den där så behöver man nog den sorts dosor de är avsedda för. Jag har svårt att tro att de passar svenska dosor, men med riktigt stor tur så kanske det är samma avstånd mellan skruvarna i båda sorterna.
 
Det där är inte ELJO Renova...

Shit alltså... 2500 kr för en dimmer.. vilka priser.

//Patrik
 
Redigerat:
Har aldrig känt på de där men gissar att de är mycket mer gedigna än Renova som ju bara är plast, om man inte köper till svindyra glasramar
 
Tänk på att ELJO Renova kommer att utgå.
Så ingen ide att börja sätta in det om man vill komplettera mer om något år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.