Hoppas jag kan räta ut några frågetecken med er hjälp :)


Köpte ett hus i höstas via ********. Säljaren skulle så snabbt som möjligt till sin lägenhet i varmare land. Säljaren skulle under en dag med hjälp av ett städbolag klara av att städa ut hus, verkstad, gäststuga och tomt. Det gick som jag trodde... Dåligt. Jag påpekade detta vid tillträdesdagen och sa att jag ville ha bort allt skit. Gamla pooldukar, damväskor, spruckna glasskivor och flertalet stora kreosotstolpar. Förmodligen från telestolpar. Inget som jag ville rodda i då jag skulle helrenovera både hus och gäststuga. Mäklaren pratade säljaren och de sa att de skulle betala faktura på det arbetet som skulle utföras. Mäklaren lovade mig att kontakta firma som skulle utföra arbetet.

Till min förvåning dök mäklaren upp med sin son för att ta allt bråte. Det utfördes efter mörkret hade lagt sig. Dagen efter låg det glassplitter och skit över hela gräsmattan..

Kallade genast in hunden och knöt näven i fickan. Kreosotstolparna och pooldukar låg kvar orörda...

Påminde åtminstone 5ggr att jobbet inte var färdigt

Gav efter inflyttning i December upp och började själv. Ringde mäklaren och sa att nu Jag gjorde så och att jag ville se en lösning på detta ekonomiskt. Svaret blev: "ja vi får väl skicka faktura"

Hur räknar jag ihop mitt arbete och utlägg för motorsåg, släp osv? Jag har ju inte företag och kan ju inte räkna mig som anställd. Vad är en skälig timpeng att räkna på arbetet?
 
  • Gilla
Travisffs
  • Laddar…
A
Rickard.Mårtensson Rickard.Mårtensson skrev:
Hoppas jag kan räta ut några frågetecken med er hjälp :)


Köpte ett hus i höstas via ********. Säljaren skulle så snabbt som möjligt till sin lägenhet i varmare land. Säljaren skulle under en dag med hjälp av ett städbolag klara av att städa ut hus, verkstad, gäststuga och tomt. Det gick som jag trodde... Dåligt. Jag påpekade detta vid tillträdesdagen och sa att jag ville ha bort allt skit. Gamla pooldukar, damväskor, spruckna glasskivor och flertalet stora kreosotstolpar. Förmodligen från telestolpar. Inget som jag ville rodda i då jag skulle helrenovera både hus och gäststuga. Mäklaren pratade säljaren och de sa att de skulle betala faktura på det arbetet som skulle utföras. Mäklaren lovade mig att kontakta firma som skulle utföra arbetet.

Till min förvåning dök mäklaren upp med sin son för att ta allt bråte. Det utfördes efter mörkret hade lagt sig. Dagen efter låg det glassplitter och skit över hela gräsmattan..

Kallade genast in hunden och knöt näven i fickan. Kreosotstolparna och pooldukar låg kvar orörda...

Påminde åtminstone 5ggr att jobbet inte var färdigt

Gav efter inflyttning i December upp och började själv. Ringde mäklaren och sa att nu Jag gjorde så och att jag ville se en lösning på detta ekonomiskt. Svaret blev: "ja vi får väl skicka faktura"

Hur räknar jag ihop mitt arbete och utlägg för motorsåg, släp osv? Jag har ju inte företag och kan ju inte räkna mig som anställd. Vad är en skälig timpeng att räkna på arbetet?
Städjobb tar jag 350 kr i timmen exkl moms för.
Alltså städar upp efter avverkning mm.
Räkna 350 kr minus 30% så ligger du ganska realistiskt till.
Sedan kan du alltid mixtra med någon timme hit eller dit.

Motorsåg kostar ca 100 kr per dygn.
Släpvagn vet jag inte direkt..
Men ca 2-300 kr per dygn kanske beroende på läge i landet och storlek på släpet.
 
Maskintok skrev:
Städjobb tar jag 350 kr i timmen exkl moms för.
Alltså städar upp efter avverkning mm.
Räkna 350 kr minus 30% så ligger du ganska realistiskt till.
Sedan kan du alltid mixtra med någon timme hit eller dit.

Motorsåg kostar ca 100 kr per dygn.
Släpvagn vet jag inte direkt..
Men ca 2-300 kr per dygn kanske beroende på läge i landet och storlek på släpet.
Känns inte rimligt att gnälla att man fått jobba på helgen va?
 
A
Rickard.Mårtensson Rickard.Mårtensson skrev:
Känns inte rimligt att gnälla att man fått jobba på helgen va?
Du ska lägga ihop alla dina timmar oavsett helger eller ej.
Om du vill ha extra för helgerna är upp till dig.. Lägg på några timmar isåfall.
 
Utgångspunkten vid köp av fastigheten är enligt Jordabalken att som den visas säljs den.
Att det sedan är mer än vanligt att säljaren i ett köpeavtal lovar att lämna allting väl avstädat är ett sidoavtal.
Lovar inte säljaren i avtalet något om städning kanske står det inget alls i köpeavtalet så behöver säljaren inte heller städa av vare sig tomt eller hus.
I ditt fall så framgår det att någon form av muntligt löfte finns.
Skulle gissa att det även står i ert kontrakt men bra om du kan klargöra vad ni har avtalat och hur.
Är minst sagt konstigt att mäklaren är den som utför städning av tomten men kanske ska se det som en väldigt ambitiös mäklare som gör mer arbete än andra mäklare
 
  • Gilla
matsgran
  • Laddar…
Eller så gjort mäklare och säljare upp om betalning för städning
 
nino nino skrev:
Eller så gjort mäklare och säljare upp om betalning för städning
nino nino skrev:
Eller så gjort mäklare och säljare upp om betalning för städning
Då är frågan om mäklaren redan tagit betalt för allt arbete som inte är utfört :D
 
Rickard.Mårtensson Rickard.Mårtensson skrev:
Då är frågan om mäklaren redan tagit betalt för allt arbete som inte är utfört :D
Förmodligen
 
Vi var väldigt missnöjda med städning av just trädgård då vi tillträdde.
Vi hittade runt 25 tennisbollar, 10 hundbajspåsar, hundleksaker etc etc.

Jag räknade ihop timmar vi la på att städa, la ett värde av 150kr/h netto och skickade det som ett ”krav” till säljaren via mäklaren.
Säljaren erbjöd sig att komma och städa undan själva,, men det var ju redan gjort av oss.
Vi förhandlade sedan fram en ersättning som ci accepterade men inte var nöjda med.

tror det är svårt att sätta ett värde om 350kr/h i detta fall..
 
A
Njingan Njingan skrev:
Vi var väldigt missnöjda med städning av just trädgård då vi tillträdde.
Vi hittade runt 25 tennisbollar, 10 hundbajspåsar, hundleksaker etc etc.

Jag räknade ihop timmar vi la på att städa, la ett värde av 150kr/h netto och skickade det som ett ”krav” till säljaren via mäklaren.
Säljaren erbjöd sig att komma och städa undan själva,, men det var ju redan gjort av oss.
Vi förhandlade sedan fram en ersättning som ci accepterade men inte var nöjda med.

tror det är svårt att sätta ett värde om 350kr/h i detta fall..
350 kr i timmen - 30% alltså skatten.
245 kr i timmen...
 
Claes Sörmland
Rickard.Mårtensson Rickard.Mårtensson skrev:
Hoppas jag kan räta ut några frågetecken med er hjälp :)
Har du haft kontakt med säljaren? Det låter som att du bara har pratat med mäklaren som inte är din avtalspart.

Vad säger säljaren? Vad har du för avtal med säljaren om städningen? Vill säljaren ersätta dig för ditt egna arbete med städning?
 
  • Gilla
jagd
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Städjobb tar jag 350 kr i timmen exkl moms för.
Alltså städar upp efter avverkning mm.
Räkna 350 kr minus 30% så ligger du ganska realistiskt till.
Sedan kan du alltid mixtra med någon timme hit eller dit.

Motorsåg kostar ca 100 kr per dygn.
Släpvagn vet jag inte direkt..
Men ca 2-300 kr per dygn kanske beroende på läge i landet och storlek på släpet.
Maskintok skrev:
Städjobb tar jag 350 kr i timmen exkl moms för.
Alltså städar upp efter avverkning mm.
Räkna 350 kr minus 30% så ligger du ganska realistiskt till.
Sedan kan du alltid mixtra med någon timme hit eller dit.

Motorsåg kostar ca 100 kr per dygn.
Släpvagn vet jag inte direkt..
Men ca 2-300 kr per dygn kanske beroende på läge i landet och storlek på släpet.
 
Maskintok skrev:
Städjobb tar jag 350 kr i timmen exkl moms för.
Alltså städar upp efter avverkning mm.
Räkna 350 kr minus 30% så ligger du ganska realistiskt till.
Sedan kan du alltid mixtra med någon timme hit eller dit.

Motorsåg kostar ca 100 kr per dygn.
Släpvagn vet jag inte direkt..
Men ca 2-300 kr per dygn kanske beroende på läge i landet och storlek på släpet.
Hur menar du med att dra av 30 %?
 
A
Skatten.
Vederbörande är inte näringsidkare.
350 kr - 30% egentligen lite till.
 
Då lär det väll vara bättre för säljaren eller dig själv att ta dit ett företag och röja undan.
Kostar ca 400 kr/tim inkl moms. Sen får man ju dra av rutavdrag med 50% så att det innebär ju 200 kr i timmen.
 
  • Gilla
Moniquemartin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.