Jag har just sågat till en ny byggmax-ekskiva till köket eftersom den gamla laminatskivan passade så illla. Hur som helst så ska ju ekskivan behandlas och jag tänkte köra med Osmo hårdvaxolja. I källaren står en burk Osmo 3062, dvs den helt vanliga matta varianten, men det finns ju en specialare för bänkskiva som heter Top-oil. Är det ännu ett påfund för att man ska konsumera mer eller funkar inte original-varianten till ekskivor? På burken står "golv paneler och möbler av trä".

(Kanske finns det en särskild sort om köket är vänt mot syd-väst? :) )
 
Ingen som vet om man kan använda Osmo "original" till köksbänkar?
 
Vet inte vad de olika oljorna är. Men det finns oljor som man inte skall använda på en köksbänk som kan komma i kontakt med livsmedel. De avger gift. Så det bör vara en olja avsedd för just köksbänk.
 
Köp den dyraste som är gjord för just bänkskivor, bra skit helt enkelt ;)
 
Hejsan! Äntligen en fråga man är kvalificerad att svara på. Jag körde original på min köksö med svart pigment i. Den blev superbra. Men nu två år efter så ser den fortfarande bra ut. Men lite mer repbeständig skulle vara fint. Jag ska köra på ny original när jag får ork och sen ha på topp efter.
 
  • Gilla
KungAnka
  • Laddar…
Tack. Tror jag kör original, blir bara mer slattar i källaren annars.

Jag tittade på innehållsförteckning i butik idag, det var exakt samma i båda (Vaxer, oljor, sikativ och lösningsmedel) förutom att ORIGINAL uppfyllde nåt krav på max VOC* medan TOP inte behövde uppfylla några krav. Antagligen är det olika proportioner på ingredienser. Skulle gissa att kravet på sånt man har på golvet är större vad gäller VOC eftersom det är stora ytor som ska behandlas.

*Volatila ämnen, dvs lösningsmedel mm som ångar bort och andas in.
 
Redigerat:
Jag står just i begrepp att olja in ekbänkskiva och har frågat i fackhandeln och det svar jag fick var att den som är gjord för kök är lättare att arbeta med, annars ingen skillnad.
 
  • Gilla
KungAnka
  • Laddar…
kia9 skrev:
Jag står just i begrepp att olja in ekbänkskiva och har frågat i fackhandeln och det svar jag fick var att den som är gjord för kök är lättare att arbeta med, annars ingen skillnad.
Det är fel. Osmo Top-oil är exakt detsamma som Osmo hårdvaxolja fast i konsumentförpackning.

Sen är en sidenmatt eller blank hårdvaxolja kanske ett lite tåligare val än en matt när det gäller en bänkskiva, men samtliga fungerar bra.
 
Jaha är den samma. Ja då blir det inte tåligare än vad jag har då med andra ord.
 
Körde Osmo pigmenterad olja (granit) och Osmo hårdvaxolja sidenmatt på våra nyslipade ekbänkskivor, blev kanon.
Inga gifter när oljorna torkat enligt produktbladet. Hade precis som du slattar kvar sen golvoljningen :)
 
  • Gilla
rightnow
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.