Planerar att behandla ett nylagt furugolv med en pigmenterad hårdvaxolja i en mörkare ton, t.ex Kanel från Saicos. Jag gjorde ett test på en liten provbit med Osmos Terra hårvaxolja, och den är mycket känslig för fel i slipningen. På en bit slipade jag med en planslip och 120 papper kan man se små prickar där slippapperet var nytt och slipat lite mer samt spår efter rosor. Den bit jag handlipat med kloss blev bra, men mycket jobb med 30 kvm även om bara en "lätt slipning" ska krävas.

Några frågoställningar som snurrar runt i huvudet.

Som en (händig) amatör, jag förmodar att det är enklare att få ett bra resultat om man använder pigmenterad hårdvaxolja. Alternativet är dekorvax och sen transparent hårdvax, men jag inbillar mej att det sistnämda är svårare. Rätt/fel.

Antar att Saicos/Osmo båda är kvalitetsprodukter, men jag har läst/hört att Saicos är lättare att använda. Någon som vet på vilket sätt.

Jag har tittat på databladen på respektive produkt, och Saicos har betydligt högre viskositet, dvs mer trögflytande. Jag inbillar mej att en tunnare olja är mer känslig för ojämnheter i slipningen, dvs suger in i golvet. Någon som vet.

De prover jag sett så är Saicos mer täckande i färgen, något som jag inte tycker om. Men de var gjorda på en borstad yta vilket kanske förklarar saken. Någon som har erfarenhet av båda.

Jag lutar åt att använda Saicos Kanel eftersom jag tror den är lättare att använda, men jag tycker Osmos Bärnsten/Honung är vackrare.

I mitt sökande på nätet såg jag att 2.5 liter kostar 55-60 pund i England medans i Sverige 16-1700. Lite prisskillnader mellan länder kan man förvänta sej, men mer än det dubbla var i överkant.
 
Redigerat:
Jag har använt Saicos dekorwax och sedan deras Premium Hårdwax olja, Vårat golv var fabriksbehandlat med detta sedan köpte jag till för att kunna olja trappen i samma. Jag tyckte det var lätt att applicera, inga konstigheter. Vi köpte även till deras underhållsolja och oljade alla golv (har samma ekgolv i hela huset) innan vi flyttade in, denna var också lätt att applicera. Vi har också en mörk variant, Valnöt. Nu har vi valt en borstad yta på golven just för vi vill ha lite nyansskillnader och ett mer levande golv. Vi köpte med oljan samtidigt med golven från Litauen, och priset nog en tredjedel mot Sverige.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.