Hjälp måste jag slänga allt timmer! Jag har inte haft möjlighet att skydda mitt timmer från en nedplockad stuga och nu har det stått ute i höst rusket och är genomsurt, svamp och skit. I sommras var det torrt och jag var lugn men nu har regnat så jag gråter nästan lika mycket....
Vissa stockar av timmret är och också rätt dåliga vilket visar sig då de suger åt sig mer vatten än andra.
Kan man lägga om det och tro att det torkar igen, men svampen då?
 
Det blir svamp på det mesta trä man lägger ute, liksom i skogen. Tips: 1) ta bort svampen 2) köp en presenning, 3) ta dit en timmerman för bedömning av kvaliteten.
 
Lägg inte presenningen dikt emot utan se till att ha ordentlig luftcirkulation mellan den och timret.
 
Vårt låg utan täckning ett år. En del av dåligt virke blev förstört, resten var i toppenskick. Täck och får upp det från marken så är det ingen fara.
 
Svårt att få det bra med presenning. Oftast läggs den direkt på och det blir för tätt - som ett våtomslag - vilket ger mögel. Fast lyfter man upp pressen på något vis blir det gärna vindkänsligt istället. Presseningar kan bli väldigt bra segel... Min erfarenhet är att det är bäst att täcka med takplåt eller något liknande som kan läggas som en skiva ovanpå och låta det lufta runtomkring. Att det kommer in lite regn och snö från sidan gör inget om det kan lufta ordentligt.
 
  • Gilla
TorpSara
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.