Som många andra i dessa renoveringstider så har jag valt att göra om i lägenheten och då främst köket. Jag anlitade en elektriker som verkade kunnig och effektiv. Det som skulle göras var att lägga ut ett antal nya uttag för nya vitvaror såsom spishäll, mikro, diskmaskin och inbyggnadsugn. Utöver detta tillkom en ny elcentral som ligger vägg-i-vägg med kökets & vitvarornas placering - ett avstånd genom väggen på kanske några decimeter. Två taklampor skulle tas bort och hålen "pluggas igen" samt likadant med ett felplacerat uttag.
Köket var från slutet på 60-talet så det var gammal el och det mesta behövdes nytt. Notera alltså att det enbart är köket som skulle beröras.
Mer än 2 månader efter första besöket av elektrikern så är i stort sett allt klart och en 2:a och slutlig räkning kommer in (den 1:a var på 18 timmars jobb=6700:- inkl. bilkostnad) med en kostnad på över 14000:-. Nästan 21000:- för el-installation för ett 11 kvadratmeter stort kök!!

Det irriterande var att jag flera gånger bad om en offert i början, men han avvisade det "smidigt" med att det skulle vara missvisande och att det är svårt att göra. Min inställning från början var att jag pga en del extravaganser (1 dimmer&1 strömställare med ljusram av märket ELKO Plus) samt den nya el-centralen skulle hamna nånstans runt 12-13000:- men att det skulle krävas sammanlagt 30 timmars jobb och säkert 7 besök (à 60:- exkl. moms) samt kosta så mycket var ju högt över mina beräkningar.

Är det skäligt att ens hålla sig i närheten av dessa summor och dessutom vägra att ge en offert? Jag har ju till på köpet fått stå ut med att han dyker upp småstunder hit&dit under 2 månader.

Vem ska man vända sig till ifall han inte går att resonera med? Konsumentombudsman eller vad?

Tack på förhand från en köksrenoverare med nytt magsår.
 
Det är ofta mycket jobb med el för ombyggnad av kök. Vi ligger, vid köksbyte, på 8-20 tim sammanlagt. Här hade ni även fått en ny elcentral.

Trots att det blev mycket pengar tycker jag nog att det är en skälig kostnad för 30 tim arbete + material och resa. Du säger ju att han verkar kunnig och effektiv så då skall du vara nöjd.

Att det blir många resor beror ofta på att inte alla vitvaror kommer samtidigt, kunden vill ju andvända sitt halvfärdiga kök.

Offert på småjobb är svårt att ge MEN om kunden vill ha detta skall man lämna en. Vanligt är att hantverkare tar i lite extra om kunder kräver offert varför det inte behöver bli billigare. Åtminstone ett takpris borde han gett er.
 
Har du fått en specificerad räkning? Om inte så begär det så du kan se vad det är du betalar för. Många gånger har vi 'beställare' en förmåga att underskatta kostnaden för ett hantverkarjobb och blir därför kraftigt överraskade när vi får räkningen. Sedan kan det ju vara tvärt om, tex när man ser materialspecen och priserna men då brukar det oftast inte vara nåt problem att ta den diskussionen och tex få lite extra rabatt eller en korrigering.
 
Tycker ärligt talat det inte lät som något överpris du fått. Kanske inte det billigaste heller, men inget överpris. Det är svårt att motivera tiden (och därigenom kostnaden) för elinstallationer generellt. Det mesta av arbetet "syns" ju inte. Vad är det specifierat för timpenning?
 
Det är alltid lätt att vara efterklok. Speciellt när det svider i plånboken.

När det är svåroffererade jobb brukar jag be om en prisindikation. I alla fall så man får något så där mellan tumme och pekfinger och begära att de meddelar under arbetets gång om de ser att kostnaden kommer springa iväg.
 
Visst är det ruskigt mycket pengar men ingen jobbar gratis. Du har ju accepterat att elektrikern jobbar på löpande räkning och kanske inte heller förhandlat på materielpriset i förväg så du sitter inte i den bästa sitsen. Om du tror att du blivit lurad så är det ju bara att be elektrikern om en specad faktura. Bäst är om du själv fört lite protokoll över vilka tider elektrikern varit hos er och arbetat, då kan man se om tiderna på fakturan är någorlunda rätt.
 
Tack för allas svar. Det känns bättre när man ser åsikter från flera håll och då man som jag är oerfaren på detta med att ta hjälp av hantverkare så finns ju ingen egen upplevelse av tidigare installationer - enbart vad andra gjort i sina hem. En av de saker jag gått på förut är att vänner som gjort hela nyinstallationer av el i hus hamnat på runt 20000:- (iofs nåt år sen) så ett enda rum kändes lite tufft. Nu är dock min lägenhet bättre förberedd för senare arbeten så jag kan kanske luta mig tillbaka och se det som att förarbetet på detta är gjort. :)

Jag har fått specifikation på allt och har sen gått igenom det hela, men väntar ännu på att elektrikern i fråga ska komma hit och diskutera ärendet. En uppdatering i ämnet kommer senare således. Timpenningen var 320:- exkl. moms och resorna låg på 60:- exkl. moms.

Återigen tack för era åsikter och på återseende. / Peppe_Ronin
 
Nyinstallation, el i hus, standardhus 100-150 m2, går inte köpa för 20 000 kr. Vi har 30-40 tusen för materialet + 100-150 tim arbete, och då är det bara svensk standard, inget extra. Dvs minimum 60 tusen kr. Det är samma sak som att man inte kan köpa en ny bil för 50 tusen kr. Ingen säljer något nyproducerat under tillverkningskostnad. Sedan skall jag som arbetsgivare betala svenska löner och omkosnader.

Rättning i ledet, skärp er nu!

Dessutom är en timpeng på 320 kr, även resa för 60 kr i underkant. DET ÄR BILLIGT!
 
spindeln jag säger bara: Ammen
 
Okej. Då har jag fått klart för mig läget. :D
Då ska jag se till att tacka elektrikern för den fina rabatt jag fick istället. Hehe, nä, skämt åtsido så har jag fått mera kött på benen och vet när jag ska sätta stopp - på ett ungefär. Nästa gång, om sisådär 10-15 år har jag lite mera "begrepp" och vet en del om "do's och don'ts" i hantverkarsvängen.
 
320:-/h är ett bra pris. Men man skall dock begrunda att elfirmor oftast tar ut den mesta vinsten på materialet...
 
ibland krigar väl elfirmorna om timpriset men den som är billigast i timmen lägger på en massa på materialet för att ta igen det hela..
 
Peppe_Ronin skrev:
En av de saker jag gått på förut är att vänner som gjort hela nyinstallationer av el i hus hamnat på runt 20000:- (iofs nåt år sen) så ett enda rum kändes lite tufft.
Skulle gissa på att de använt tex Malmbergs lågprisgrejor och förmodligen haft bekant som gjort det för en spottstyver eller fått göra mycket förinstallation själv (även om det inte är riktigt tillåtet).

Jag har byggt till 42 m2. Kompletterat med en liten elcentral. Eljo grejor användes vilket är flerdubbelt dyrare än malmbergsgrejor som man hittar billigt på storvaruhus. Då min eletriker är nära bekant så blev det några pilsner för arbetet. Men mtrl kostnaden hamnade på ca 12.000 kr.

Edit:
Och då var det nettopriser på mtrl. Billigare än så kan man inte få det men endå var det nästan dubbelt mot vad jag hade gissat att det skulle gå på.
 
Materialet kostar även om det låter som en liten del i bara ditt kök tycker jag. I vårt hus från 1800-talet har vi bytt i stort sett allt (ELJO RENOVA) och materialkostnaden bara för detta ligger på ca 25-30 000, exkl arbete till vilket vi använt en bekant elare och gjort en del förjobb själv.

Det som är riktigt svårt att bedöma är ju om elektrkern har varit snabb som en vessla eller sölig som en sköldpadda när han gjort jobben hemma hos dig. Om det rör sig om några fåtal uttag och en centralriggning tycker jag att 30 timmar låter mycket, men det är som sagt mycket svårt att säga utan att veta något om förhållandena på plats. Tyvärr är det inte ovanligt att firmor som får jobb på löpande räkning skickar sina "sämsta" hantverkare, dvs söligaste. Till fast-pris-jobb skickar man istället sina kvickaste hantverkare, för eventuell tidsvinst jämfört med det kalkulerade är ju ren vinst i företagets ficka.
 
spindel skrev:
Nyinstallation, el i hus, standardhus 100-150 m2, går inte köpa för 20 000 kr. Vi har 30-40 tusen för materialet + 100-150 tim arbete, och då är det bara svensk standard, inget extra. Dvs minimum 60 tusen kr. Det är samma sak som att man inte kan köpa en ny bil för 50 tusen kr. Ingen säljer något nyproducerat under tillverkningskostnad. Sedan skall jag som arbetsgivare betala svenska löner och omkosnader.

Rättning i ledet, skärp er nu!

Dessutom är en timpeng på 320 kr, även resa för 60 kr i underkant. DET ÄR BILLIGT!
I egenskap av elektriker kan jag inte göra annat än och hålla med. Det är inget överpris. Man blir så trötta på folk som uttrycker sig som så -Kan du BARA göra det -Vi ska bara ha ett uttag där....Folk tror det är så enkelt och går så fort och dra en kabel tvärs genom ett möblerat hus.. som ett exempel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.