Hej!

Jag är mitt i en pågående renovering av mitt badrum.
Det har nu uppstått en dispyt med hantverkaren angående ett tilläggsarbete som uppstått, vars summa jag finner oskälig. Bemötandet från "förmannen" känns under all kritik. Planerar att prata med både försäkringsbolag och jurist på måndag men kan verkligen inte släppa det här och vill gärna ha era åsikter. Ber om ursäkt på förhand om jag beskriver dåligt, jag är ingen fackman... (och jag vet att jag varit ett naivt pucko som anlitat detta bolag och borde krävt ordentliga avtal etc etc...)

Problemet som har uppstått är att de upptäckte att röret från köket som tydligen går ned i samma stam som avloppet från toaletten (de ligger vägg i vägg) är sönderrostat och jag har en vattenläcka där vattnet går direkt ut i betongen. Eftersom jag inte fattar så mycket av sånt här lämnade jag över telefonen till min far när "förmannen" ringde. Vi gick upp till bostaden och kunde se att de tagit ut lådan under diskhon och skurit upp mattan ca 25x25 cm under skåpet och hantverkarna (som inte pratar svenska) visar en rörstump på ca 20 cm som är sönderrostad.

Igår fick jag en faktura på arbetskostnaden, 28.000 (innan rotavdraget). Försökte kommunicera med hantverkarna med hjälp av translate men de förstod inte utan ringde upp "förmannen" så jag har pratat med honom (i telefon) trots att det är lördag. Jag bad om att de skulle skicka mig en specifikation på vilket arbete de har utfört och tids/kostnadsangivelse för det. Han säger att han kan skicka det men inte just nu (fullt rimligt med tanke på att det är lördag) men menar samtidigt att han inte behöver specifiera arbetskostnaden / tidsangivelsen eftersom jag har fått ett fast pris på arbetet.

Jag har inte fått någon prisuppgift på arbetet (28000) men han menar att han sagt till min pappa att arbetet kommer ta 3-4 dagar (sedan ändrade han sig till 2,5 dag, det var lite oklart) och att de debiterar 550 / h och att det då är det "fasta priset" som jag har fått och att min pappa sagt att "det är inget att göra något åt. det är bara att köra på".
Som min pappa upplever samtalet ifråga har han tolkat det som att förmannen informerat om att renoveringen kommer att fördröjas några dagar pga detta men har tolkat det som att det ingår i den stamrenovering som ska utföras och har inte förstått av samtalet att detta är något som kommer att debiteras mig. Han menar att ingen prisuppgift alls har sagts till honom. (Varken 28000 eller 550 / h)

Jag har pratat med en rörmokare som menar att detta bör vara ungefär en halv dags jobb och även om det skulle ta en hel dag skulle en rimlig MAX summa vara kanske 6000kr. Rörmokaren var uppe och kollade men kan i princip inte se att något alls är utfört under diskhon. Vid samtal mellan rörmokaren + förmannen menar då förmannen (efter att ha varit väldigt dryg och oförskämd även mot rörmokaren) att 28000 då alltså är totalkostnaden för extraarbetet och får det att låta som att de rivit halva köket och byggt upp det igen. När vi har sett köket har de alltså skurit bort 25x25 cm av plastmattan samt tagit ut bottenplatta och skåpet under diskhon. Det syns att de har bilat i köket och jag motsätter mig inte att arbetet har utförts eller att de fakturerar mig extra för det här, men däremot prislappen på arbetet som jag finner helt orimlig.

Som referens för tidsintervallet: arbetet påbörjades på ons 3 feb, då rev de endast. vattenläckan upptäcks på torsdagen. Torsdagen därefter är taket sänkt och det är förberett för spottar, kaklet är näst intill färdigt, toastol upphängning monterad, el är draget. Idag (Lördag) är både golv och kakel på plats och de stod och fogade. (de har också flyttat golvavloppet i badrummet ca 1 meter och jag tror att även uttag och dylikt till tvättställ har flyttats) Jag har ingen aning om hur lång tid saker tar så därav denna information.

Jag planerar som sagt att kontakta både försäkringsbolag och jurist om detta på måndag för att rådgöra med dem, (men känns oklart om jag kan få hjälp av försäkringsbolaget då läckan redan är åtgärdad...).

Tar gärna andras synpunkter och kommentarer på detta då det ger mig en enorm ångest, kommentarer angående att jag är ett pucko som anlitat fel firma och inte propsat på ordentligt avtal etc undanbedes, detta är jag redan medveten om.

(Badrummet i sig har jag offert på och ifrågasätter inte i nuläget även om jag möjligen kan ha lite synpunkter på hur fackmannamässigt det är utfört.. bör jag ha med en besiktningsman med vid godkännandet? Och hur hittar man en sån?)
 
  • Gilla
vendela48 och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det som gäller är konsumenttjänstlagen. Du kan läsa den här:

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...mling/konsumenttjanstlag-1985716_sfs-1985-716

Först, det låter som att detta är en bostadsrätt. Det här trasiga röret är det verkligen ditt rör eller är det bostadsrättsföreningens stam som du har låtit laga?

Om vi bortser från den delen så verkar ni vara överens om att tilläggsarbete har utförts. Det regleras i 8 § i konsumenttjänstlagen. Företaget har gjort rätt i att informera dig, det är precis vad de ska göra. Du har gett dem muntligt OK att utföra arbetet. Företaget har rätt till pristillägg för detta arbete (38 §). Om ni inte i originalavtalet för arbetet har en klausul om pristillägg så ska du betala "betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt." (36 §). Jag skulle lita på din pappa att inget avtal har slutits om priset eller prisberäkningsgrunder och stå fast vid det. Han är ändå inte avtalspart så vad han har sagt är rätt irrelevant i alla fall. Förklara det för företaget.

Vad ska du då betala? Ja först och främst så ska företaget redovisa vad de har gjort innan du betalar något alls. De har en skyldighet att ställa ut en specificerad räkning som gör det möjligt för dig att bedöma det utförda arbetets art och omfattning när du begär det (40 §). Sedan är det skrivningen i 36 § (se ovan) som de ska utgå från. Den ska utgå från vad denna typ av tjänst typiskt sett kostar på lokalmarknaden. Företaget har således ingen möjlighet att göra en bra affär här men inte heller du kommer att göra en bra affär, du kommer att få betala ordinarie pris på marknaden. Eftersom att standard i branschen är att beräkna pris med hjälp av arbetstimmar med en viss taxa + material + hyra av stora maskiner + transport så är det rimligen detta de ska presentera på den specificerade räkningen. Sen får du ta ställning till om det är skäligt. Som du har noterat så verkar det inte ha helt rent mjöl i påsen så ta det försiktigt.
 
  • Gilla
vendela48 och 23 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det som gäller är konsumenttjänstlagen. Du kan läsa den här:

[länk]

Först, det låter som att detta är en bostadsrätt. Det här trasiga röret är det verkligen ditt rör eller är det bostadsrättsföreningens stam som du har låtit laga?

Om vi bortser från den delen så verkar ni vara överens om att tilläggsarbete har utförts. Det regleras i 8 § i konsumenttjänstlagen. Företaget har gjort rätt i att informera dig, det är precis vad de ska göra. Du har gett dem muntligt OK att utföra arbetet. Företaget har rätt till pristillägg för detta arbete (38 §). Om ni inte i originalavtalet för arbetet har en klausul om pristillägg så ska du betala "betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt." (36 §). Jag skulle lita på din pappa att inget avtal har slutits om priset eller prisberäkningsgrunder och stå fast vid det. Han är ändå inte avtalspart så vad han har sagt är rätt irrelevant i alla fall. Förklara det för företaget.

Vad ska du då betala? Ja först och främst så ska företaget redovisa vad de har gjort innan du betalar något alls. De har en skyldighet att ställa ut en specificerad räkning som gör det möjligt för dig att bedöma det utförda arbetets art och omfattning när du begär det (40 §). Sedan är det skrivningen i 36 § (se ovan) som de ska utgå från. Den ska utgå från vad denna typ av tjänst typiskt sett kostar på lokalmarknaden. Företaget har således ingen möjlighet att göra en bra affär här men inte heller du kommer att göra en bra affär, du kommer att få betala ordinarie pris på marknaden. Eftersom att standard i branschen är att beräkna pris med hjälp av arbetstimmar med en viss taxa + material + hyra av stora maskiner + transport så är det rimligen detta de ska presentera på den specificerade räkningen. Sen får du ta ställning till om det är skäligt. Som du har noterat så verkar det inte ha helt rent mjöl i påsen så ta det försiktigt.
Tack, det är lite det jag är inne på själv, jag har studerat lite juridik (Handelsrätt) så jag har lite grundkunskaper kring det juridiska och har kollat upp lite paragrafer själv. Det är en villa så röret ifråga är utan tvekan mitt ;)
Jag bestrider som sagt inte arbetet eller att jag ska bekosta det utöver det redan överenskomna, det är endast summan jag bestrider då jag anser att den är oskälig. (även om min pappa missförstod den delen så stod det klart för min del). Det har jag tydliggjort för "förmannen". Jag sa att jag ville ha en specifiserad räkning där det framgår vad de har gjort etc, han svarade då att jag kunde få det men började samtidigt jiddra om att de inte behövde redovisa tiden/kostnaden nånting eftersom jag hade fått ett fast pris på arbetet (vilket jag inte anser att jag fått).


Ska maila dem idag för att få "på papper" att jag begärt specifikation på räkningen eftersom detta skedde per telefon. Vem bör man kontakta för att se om priset är skäligt? Rörmokare? annan byggfirma? Eller är detta något som en ev jurist bör göra? Om de tex hittar på saker som har gjorts (vilket jag till viss del upplevde att han gjorde i telefon, på honom lät det som att de rivit halva köket....). Bevisbördan torde väl ligga på dem och inte på mig?
När jag försöker prata med förmannen i telefon blir jag i princip idiotförklarad och jag upplever att det inte går att resonera med honom, dessutom påstod han att de 28.000 är inklusive material men det är specificerat i fakturan som arbetskostnad och det är rotavdrag är gjort på hela summan (dvs 8400 kr). Han sa i telefon att de inte gjort rot på den del av summan som består av material men det har de gjort.
Jag har läst att jag ska skicka in kopia på fakturan och skriva att det bestrider den, men de har sålt den till kreditbolag. Ska jag bestrida till både kreditbolaget och till företaget ifråga?
 
Claes Sörmland
Jag skulle:

1. Betala fakturan gällande det ostridiga beloppet (renoveringen).
2. Bestrid tilläggsarbetets faktura.
2. Begära en specificerad räkning för tilläggsarbetet enligt konsumenttjänstlagen.
4. Bestrid alla påståenden från företaget om att det fanns ett avtal för priset på tilläggsarbetet och hänvisa till att beloppet du ska betala bestäms av konsumentjänstlagen 36 och 38 §§.
5. Se till att företaget tar sitt ansvar och stoppar fakturan hos kreditbolaget. Email + gammal hederligt underskrivet brev med frimärke är bra (exakt samma innehåll i båda). Ta ett foto på brevet med telefonen. Du kan meddela kreditbolaget att fakturan är bestriden om företaget inte gör det (som de ska).

Och sov på varje sak du gör. Skicka inget utan att en vän vars kompetens du litar på har tittat på det och också sovit på saken. Man ska inte agera när man är stressad eller arg. Lågaffektivt är bäst här.
 
Redigerat:
  • Gilla
leffeisala och 57 till
  • Laddar…
Det är lite oklart här.

Läckaget är från ett avloppsrör i kök och det har läckt in i din toalett?
Är det från ditt kök läckan härstammar? Är det i en bostadsrätt?
Vem har beställt jobbet?
Varför är inget försäkringsbolag inkopplat?
 
  • Gilla
Najkire
  • Laddar…
Edit tvåa på bollen, clas formulera bättre.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag skulle:

1. Betala fakturan gällande det ostridiga beloppet (renoveringen).
2. Bestrid tilläggsarbetets faktura.
2. Begära en specificerad räkning för tilläggsarbetet enligt konsumenttjänstlagen.
4. Bestrid alla påståenden från företaget om att det fanns ett avtal för priset på tilläggsarbetet och hänvisa till att beloppet du ska betala bestäms av konsumentjänstlagen 36 och 38 §§.
5. Se till att företaget tar sitt ansvar och stoppar fakturan hos kreditbolaget. Email + gammal hederligt underskrivet brev med frimärke är bra (exakt samma innehåll i båda). Ta ett foto på brevet med telefonen. Du kan meddela kreditbolaget att fakturan är bestriden om företaget inte gör det (som de ska).

Och sov på varje sak du gör. Skicka inget utan att en vän vars kompetens du litar på har tittat på det och också sovit på saken. Man ska inte agera när man är stressad eller arg. Lågaffektivt är bäst här.
Jag har faktiskt lyckats hålla mig förhållandevis lugn i samtalen med förmannen, han har definitivt uppfattat att jag är upprörd (och ledsen) men jag har försökt att vara saklig, jag har inte "hotat med jurist" etc utan sagt att jag bestrider och ifrågasätter summan, vill ha det specificerat och att jag varit i kontakt med rörmokare, det mest "out of line" jag sagt var nog att jag sa att jag inte är omyndigförklarad när jag ifrågasatte det "avtal om fast pris" han menar att han har i och med samtalet med min pappa.
Renoveringen i sig är inte färdig ännu så det är inte aktuellt att betala den första fakturan ännu, förutom att jag överväger om jag bör ha med mig en besiktningsman vid slutkontrollen har jag inga planer på att INTE betala den fakturan. Har precis mailat dem "Som jag nämnt för ****** i telefon idag så önskar jag en specificerad räkning på det extra arbete som uppkom med vattenläckan från köket så att jag
kan bedöma det utförda arbetets art och omfattning och kontrollera skäligheten i den summa ni har fakturerat (28.000 innan rot) samt hur priset har beräknats,
jag anser inte att ni har uppgett ett fast pris för detta"

Mvh
 
L lordi skrev:
Det är lite oklart här.

Läckaget är från ett avloppsrör i kök och det har läckt in i din toalett?
Är det från ditt kök läckan härstammar? Är det i en bostadsrätt?
Vem har beställt jobbet?
Varför är inget försäkringsbolag inkopplat?
Det rör en villa.
Nej, jag håller på att renovera badrummet, när de höll på så upptäckte de att röret in mot köket (som går ned i samma stam) är trasigt och "vattnet har gått rakt i betongen" som jag förstod på förmannen så är vattenläckan ifråga alltså i köket och inte i badrummet. Vattenläckan har alltså inte märkts och som jag tolkar det inte varit omfattande då det enda ingrepp som syns är att de tagit bort en bit av köksgolvet (max 25x25 cm) (om omfattningen var stor borde väl en större del av köksgolvet / betongen vara skadat?)
Jag har beställt renoveringen av badrummet, och vattenläckan hittades alltså i samband med den renoveringen. Jag hade ärligt talat inte en tanke på att kontakta försäkringsbolaget då jag var osäker på om försäkring skulle gälla då köket inte renoverats att hantverkare, jag tänkte inte då på att det kunde gå på försäkringen
 
  • Gilla
Anniak
  • Laddar…
L litenea skrev:
Tack, det är lite det jag är inne på själv, jag har studerat lite juridik (Handelsrätt) så jag har lite grundkunskaper kring det juridiska och har kollat upp lite paragrafer själv. Det är en villa så röret ifråga är utan tvekan mitt ;)
Jag bestrider som sagt inte arbetet eller att jag ska bekosta det utöver det redan överenskomna, det är endast summan jag bestrider då jag anser att den är oskälig. (även om min pappa missförstod den delen så stod det klart för min del). Det har jag tydliggjort för "förmannen". Jag sa att jag ville ha en specifiserad räkning där det framgår vad de har gjort etc, han svarade då att jag kunde få det men började samtidigt jiddra om att de inte behövde redovisa tiden/kostnaden nånting eftersom jag hade fått ett fast pris på arbetet (vilket jag inte anser att jag fått).


Ska maila dem idag för att få "på papper" att jag begärt specifikation på räkningen eftersom detta skedde per telefon. Vem bör man kontakta för att se om priset är skäligt? Rörmokare? annan byggfirma? Eller är detta något som en ev jurist bör göra? Om de tex hittar på saker som har gjorts (vilket jag till viss del upplevde att han gjorde i telefon, på honom lät det som att de rivit halva köket....). Bevisbördan torde väl ligga på dem och inte på mig?
När jag försöker prata med förmannen i telefon blir jag i princip idiotförklarad och jag upplever att det inte går att resonera med honom, dessutom påstod han att de 28.000 är inklusive material men det är specificerat i fakturan som arbetskostnad och det är rotavdrag är gjort på hela summan (dvs 8400 kr). Han sa i telefon att de inte gjort rot på den del av summan som består av material men det har de gjort.
Jag har läst att jag ska skicka in kopia på fakturan och skriva att det bestrider den, men de har sålt den till kreditbolag. Ska jag bestrida till både kreditbolaget och till företaget ifråga?
Hej. Tråkig historia. Läs gärna Claes första inlägg igen och fundera i lugn och ro. Han förklarar väldigt bra vad som gäller. Nu tänker jag främst på det juridiska.

Det du ska göra är att bestrida fakturan till att börja med. Bestrid till kreditbolaget så får dom föra vidare informationen till entreprenören.
Förklara att du vill ha en specifikation på fakturan. Det räcker så till att börja med. Du behöver i det här läget inte tänka på att du egentligen ska bestrida den del av fakturan som du anser är orimlig.

Ang. Rimligheten av priset på fakturan så får du, kanske med hjälp av din rörmokarvän, lättare att avgöra när ni ni får en specifikation. (Denna ska såklart egentligen följa med från början). I slutändan om ärendet skulle hamna hos tingsrätten är det dom som avgör om priset är skäligt eller inte. Men dit är det lååång väg just nu.

OM ni kommit överens om ett fast pris så räcker det för entreprenören att skriva: Arbetskostnad, material och Servicebil på fakturan. Men nu verkar du anse att ni inte kommit överens om detta. Då har ni inte det heller. Bevisbördan ligger helt och hållet på entreprenören för detta. Eftersom du är beställare av arbetet från början så kommer aldrig entreprenören klara sig rent rättsligt även om han skulle ha spelat in samtalet med din pappa.

Försäkringsbolaget: Om jag tolkar dig rätt ska du ringa försäkringsbolaget ang. Det sönderrostade röret? Till att börja med ersätter dom inte reparationer av det som orsakat en skada. (Sönderrostade röret). Däremot ersätter dom rivning, torkning, sanering samt återställning av det som är rivet. Det dom vill ha är en skaderapport från en fuktfirma för att öppna ett ärende. Sen kan dom godkänna kostnader även i efterhand. (Det är dock ovanligt om det inte rör akuta ärenden). Om dom anser att kostnaden inte är rimlig så kan dom skicka ut en avtalsentreprenör som gör en kalkyl på det som är utfört. Sen betalar dom ersättning enligt kalkylen. Oavsett vad det står på din faktura.
Tänk också på att du inte kan få ersättning från ett försäkringsbolag samtidigt som du ansöker om rotavdrag. Det är olagligt.

Är badrummet byggt enligt gällande branschregler? Lägg ut lite bilder så kan vi börja titta. Tycker absolut du ska utföra en besiktning ifall du är osäker INNAN du betalar den fakturan. Meddela gärna entreprenören så han kan vara på plats.
Vart bor du? Jag känner bara till folk i Sthlm. Annars får du kolla på nätet och ringa runt. Kanske kan ditt försäkringsbolag tipsa om någon dom anlitar ibland?

Sitt lugnt i båten. Enligt din beskrivning har du än så länge alla rättigheter på din sida. Konsumenttjänstlagen är väldigt stark. För stark ibland om du frågar mig som entreprenör ;)
 
  • Gilla
  • Wow
leffeisala och 5 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Hej. Tråkig historia. Läs gärna Claes första inlägg igen och fundera i lugn och ro. Han förklarar väldigt bra vad som gäller. Nu tänker jag främst på det juridiska.

Det du ska göra är att bestrida fakturan till att börja med. Bestrid till kreditbolaget så får dom föra vidare informationen till entreprenören.
Förklara att du vill ha en specifikation på fakturan. Det räcker så till att börja med. Du behöver i det här läget inte tänka på att du egentligen ska bestrida den del av fakturan som du anser är orimlig.

Ang. Rimligheten av priset på fakturan så får du, kanske med hjälp av din rörmokarvän, lättare att avgöra när ni ni får en specifikation. (Denna ska såklart egentligen följa med från början). I slutändan om ärendet skulle hamna hos tingsrätten är det dom som avgör om priset är skäligt eller inte. Men dit är det lååång väg just nu.

OM ni kommit överens om ett fast pris så räcker det för entreprenören att skriva: Arbetskostnad, material och Servicebil på fakturan. Men nu verkar du anse att ni inte kommit överens om detta. Då har ni inte det heller. Bevisbördan ligger helt och hållet på entreprenören för detta. Eftersom du är beställare av arbetet från början så kommer aldrig entreprenören klara sig rent rättsligt även om han skulle ha spelat in samtalet med din pappa.

Försäkringsbolaget: Om jag tolkar dig rätt ska du ringa försäkringsbolaget ang. Det sönderrostade röret? Till att börja med ersätter dom inte reparationer av det som orsakat en skada. (Sönderrostade röret). Däremot ersätter dom rivning, torkning, sanering samt återställning av det som är rivet. Det dom vill ha är en skaderapport från en fuktfirma för att öppna ett ärende. Sen kan dom godkänna kostnader även i efterhand. (Det är dock ovanligt om det inte rör akuta ärenden). Om dom anser att kostnaden inte är rimlig så kan dom skicka ut en avtalsentreprenör som gör en kalkyl på det som är utfört. Sen betalar dom ersättning enligt kalkylen. Oavsett vad det står på din faktura.
Tänk också på att du inte kan få ersättning från ett försäkringsbolag samtidigt som du ansöker om rotavdrag. Det är olagligt.

Är badrummet byggt enligt gällande branschregler? Lägg ut lite bilder så kan vi börja titta. Tycker absolut du ska utföra en besiktning ifall du är osäker INNAN du betalar den fakturan. Meddela gärna entreprenören så han kan vara på plats.
Vart bor du? Jag känner bara till folk i Sthlm. Annars får du kolla på nätet och ringa runt. Kanske kan ditt försäkringsbolag tipsa om någon dom anlitar ibland?

Sitt lugnt i båten. Enligt din beskrivning har du än så länge alla rättigheter på din sida. Konsumenttjänstlagen är väldigt stark. För stark ibland om du frågar mig som entreprenör ;)
Hej! Tack för bra feedback, jag har koll på Cleas superbra inlägg också, han pekade tydligt ut de juridiska aspekter som jag själv kikat på. Jag ska bestrida fakturan hos kreditbolaget, försöker hitta ett bra sätt att formulera mig på bara, för att förtydliga vad jag bestrider, det är även ett inköp av duschdörrar på fakturan som jag inte bestrider även om summan på dem är högre än den ca summa ägaren uppgav till mig per telefon (jag skulle få dem till inköpspris "5-6000 nånting, det är fakturerat 8200..). När jag får specifikationen funderar jag på att kontakta en annan lokal rörmokare som jag inte har någon relation till (jag har ingen NÄRA relation till "min" rörmokare heller, det är en ytligt bekant till familjen som gjort jobb för mig innan).

Jag tror tyvärr inte att försäkringsbolaget ersätter så mycket då skadan redan är åtgärdad så att säga, men jag känner att jag ändå vill checka dem med, behöver kolla hur min rättskydd hos dem ser ut också OM det skulle gå till tingsrätten.

Badrummet SKA vara byggt enligt branchregler, men jag börjar betvivla det eftersom de 2 personer som gör arbetet har gjort allt (vvs, el och plattsättning). Därav min tanke på att ta in besiktningsman i samband med godkännandet. Jag bor i sörmland (nyköpings kommun). Har bara 4 foton i nuläget men kan gå upp och fota ikväll, vet inte om hantverkarna fortfarande är där. Det är 3 bilder på hur de dragit elen ner till centralen i källaren via garaget (som jag tyckte var värre än hemma-dragning och en "ögonblicksbild" på badrummet från badrummet från i torsdags som togs pga att de inte gjort som det hade bestämts. (Vilket jag också var irriterad över då de inte pratade med mig om det innan).

De har fogat idag så jag vet inte om jag kan gå in i badrummet men vad bör jag fotografera för att ni som kan sånt här kan se om det ser helt åt helvete ut?

Förstår precis vad du menar med konsumenttjänstlagen, jag är själv egen företagare men inom konsumentköplagen (distansköp) så jag vet hur omöjligt det kan vara med jävliga kunder :p:p
 
  • Delvis kaklat badrum under renovering med osäker eldragning och rörinstallationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elinstallation i garaget med kablar löpande längs väggen och genom borrade hål, monterade i en blå kabelstegbana.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eldragning i källargång, flexibel rörslang längs vägg och tak över en svart elkabelkanal.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elledningar dragna i kanal ner till en grupp centrala säkringar och mätare i ett garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
DukeH och 2 till
  • Laddar…
Men har du ens fått någon faktura från kreditbolaget? Jag tolkar dina inlägg som att du inte har fått det, ännu.

Bestrid till hantverkaren som har skickat fakturan. Kort och koncist, börja inte skriva massa ord som senare kan vändas emot dig.

Om/när kreditbolag skickar dig en faktura så först då bestrider du och påpekar att du redan har bestridit avsed faktura till hantverkaren.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Men har du ens fått någon faktura från kreditbolaget? Jag tolkar dina inlägg som att du inte har fått det, ännu.

Bestrid till hantverkaren som har skickat fakturan. Kort och koncist, börja inte skriva massa ord som senare kan vändas emot dig.

Om/när kreditbolag skickar dig en faktura så först då bestrider du och påpekar att du redan har bestridit avsed faktura till hantverkaren.
Ja, det är ju fakturan från kreditbolaget som kom igår som är min "källa till irritation", jag har inte fått NÅGON prisuppgift på extraarbetet utan det var nu när fakturan kom (7 kalenderdagar efter att felet upptäcktes) som jag insåg vad de har fakturerat mig för det.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
L litenea skrev:
Ja, det är ju fakturan från kreditbolaget som kom igår som är min "källa till irritation", jag har inte fått NÅGON prisuppgift på extraarbetet utan det var nu när fakturan kom (7 kalenderdagar efter att felet upptäcktes) som jag insåg vad de har fakturerat mig för det.
Ah då är jag med
 
Skulle vara roligt å se en bild på det där extrajobbet som gjorts....
 
Har varit uppe och fotat så mycket jag kunde nu men golvet är täckt och jag tolkar vattenpasset som står för dörröppningen som att de inte vill att jag ska gå in där så foton är därefter. Fotona med den blå väggen bakom är i skåpet där vattenskadan var (i köket alltså), kommer tyvärr inte åt att se bättre än så utan att börja montera ner saker.

En sak som jag i nuläget ställer mig lite frågande till är att det längs den kaklade väggen som syns på sista bilden har det suttit ett element, när förmannen lämnade offerten sa han något om att de (enligt branchstandard) inte får dölja rören/kopplingen till det utan att det måste vara synligt. Nu kan ju den biten vara dold av tejpen/maskeringen men är det en sån sak som jag borde kolla efter sen?

Det som syns på bilden är alltså där den vägghängda toan ska sättas in och därefter kommoden. Vad jag tänkte på såg jag inga kopplingar eller dragningar till duschen på motsatt sida av rummet, borde jag inte kunna se det i nuläget då det ska vara "dolda rör" ?
(Jag vet från andra offertlämnare att det kan bli problematiskt med dolda rör pga tunn vägg men denna firma har inte sagt något om det alls...)
 
  • Rörledningar och anslutningar på en blå sliten vägg, tecken på tidigare vattenskada och renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avloppsrör och anslutningar i ett hörn av ett kök med skador och blå vägg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kaklad vägg med öppningar för avlopp och vattenledningar, förberedelse för vägghängd toalett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med kakel och synliga VVS-installationer för badrum, inklusive rördelar och skyddstejp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kaklad vägg med synlig hörna där ett element har tagits bort, med bjälklag synligt på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.