Hur skulle ni gå vidare om ni var i min situation? Jag behövde hjälp av en byggingenjör att utreda om en vägg i min dotters bostadsrätt var bärande, då hon ville göra en öppning i väggen mellan kök och vardagsrum. Vi planerade att göra själva rivnings- och byggarbeten själva. Jag tog in offert på utredningsarbetet från tre olika firmor. En av firmorna var ett enmansföretag med enligt egen utsago mer än 30 års erfarenhet i branschen. Eftersom enmansfirman offererade lägst pris, 4000kr i för själva utredningsarbetet och skrivet intyg att lämna till bostadsrättsföreningen plus 1000kr för konstruktionsritningar om det skulle visa sig att väggen var bärande, valde jag att titta vidare på denna firma. Jag googlade runt på internet, hittade inga negativa recensioner (inga recensioner alls faktiskt) och inget inlägg om firman eller byggingenjören här på forumet heller. Citat från hans egen hemsida: ”Företaget drivs och ägs av xxxxxx xxxxxxx. Han har en byggingenjörsexamen från KTH, mer än 30 års erfarenhet från byggprocessen och är dessutom ledamot i styrelsen för Svenska Byggingenjörernas Riksförbund (SBR), ledamot i SBR’s Stockholmsavdelning samt medlem i SBR’s entreprenadbesiktningsgrupp. Ledamot i ARN Bostad”. Jag kontrollerade att han fanns med i medlemsförteckningen hos SBR. Hittade också en tidningsartikel på nätet (MNytt) om hans firma. Allt såg bra ut i mina ögon så jag accepterade offerten och skickade honom ritningar på fastigheten hämtade från stadsbyggnadskontoret. Personen kom till lägenheten, inspekterade genom att titta runt i lägenheten och knacka på ett par av väggarna. Någon dag senare kom ett mail med beskedet att väggen var bärande och att han gjort klart utlåtande och konstruktionsförslag och dessa skulle skickas till mig när jag betalat 5000kr via Swish. Jag tyckte det var oerhört märkligt att väggen var bärande då en av fastighetsritningarna jag skickat honom hade markeringar på de väggar som var bärande, och ingen av dessa var väggen vi skulle öppna, men han framhärdade i att väggen ändå ingick i den bärande konstruktionen. Jag trodde på honom och betalade de 5000 kronorna. I retur fick jag då dessa pdf’er (byggingenjörens ”konstruktionsritning” är inringad med rött på ett av underlagen jag skickat till honom, dvs en kopia av planlösningen kopierad från mäklarens prospekt där jag markerat väggöppningen vi planerat...) samt beskedet att ingreppet INTE behövde anmälas till kommunen;
Skärmavbild av ett e-postmeddelande med konstruktionsutlåtande inringat i rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmbild av ett mejl med en planlösning av en lägenhet, markerad väggöppning inringad i rött som föreslagen av byggingenjör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I detta läge hade vi tagit kontakt med en byggfirma då vi insett att vi inte skulle hinna utföra rivnings- och byggarbetet själva. Byggfirman ställde sig tveksamma till det utlåtande och konstruktionsritning vi fått. Byggfirman knackade ett litet hål i väggen och såg att den bestod av slaggsten. Detta tillsammans med att väggen endast är 9 cm tjock gjorde att även byggfirman ifrågasatte att väggen skulle vara bärande. Dessutom borde utlåtandet och/eller ritningen innehållit instruktioner om hur balken ska brandsäkras, och OM väggen var bärande måste vi definitivt anmäla ingreppet till kommunen. Allt detta gjorde att vi tog in byggkonsult nr 2 för att utreda väggens bärighet. Denna gång med resultatet att väggen INTE är bärande och med ordentligt skriftligt utlåtande och en professionell konstruktionsritning där bjälklag och bärande strukturer på hela våningsplanet framgår.
Nu undrar jag om någon kan råda mig hur och om jag kan gå vidare med detta. Jag skulle vilja reklamera den första byggingenjörens arbete då det var undermåligt och direkt felaktigt så att vi får tillbaka de 5000kr vi betalat honom (vi har ju nu betalat två byggkonsulter för samma arbete), men drar mig för att kontakta honom då han varit oerhört arrogant i den tidigare kontakten. Dessutom vill jag varna andra lekmän från att anlita honom då jag känner mig oerhört lurad. Har någon något råd att ge mig? (Jag undviker att skriva hans/firmans namn då jag inte vet om det bryter mot reglerna här på forumet.)
 
  • Gilla
brfbo och 2 till
  • Laddar…
Hemmakatten
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
S Smygbyggarn skrev:
Jag skulle vilja reklamera den första byggingenjörens arbete då det var undermåligt och direkt felaktigt så att vi får tillbaka de 5000kr vi betalat honom (vi har ju nu betalat två byggkonsulter för samma arbete), men drar mig för att kontakta honom då han varit oerhört arrogant i den tidigare kontakten.
Tyvärr går det ju inte att reklamera utan att kontakta, men kontakten ska förstås vara skriftlig t.ex. mejl.
 
  • Gilla
AnnaLundh
  • Laddar…
Du kan absolut anmäla honom till ARN. Skriv en anmälan och visa den för honom om han vägrar. Kan vara bra ide att tipsa SBR ochså ;)
 
  • Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Jag kan säga direkt av planritningen att väggen ej är bärande, behövs inga studielån för det.
 
  • Gilla
guggen och 4 till
  • Laddar…
Du vill varna men du talar inte om vem du varnar oss för?
 
  • Gilla
Tamazin och 1 till
  • Laddar…
Jag är lite smånöjd. Jag httade vem det var på den informationen som är i bilderna. :)
 
  • Gilla
Beckborg
  • Laddar…
man kan ju alltid googla citat från hans egen hemsida.. (y)
 
  • Gilla
splinter och 1 till
  • Laddar…
Det är ju fan att man inte skall slippa dessa "gubbar" som skall ha 5000:- för ett papper. Jag tar in byggfirma direkt nästa gång,de skall ju göra jobbet under sin försäkring iaf.
 
P Pangloss skrev:
Det handlar om Anders Englund byggkonsult AB.
[länk]

Då var alla varnade.
Ja, och vi kanske kan tala om för AE att det inte finns något som heter Göteborgs län.
Det heter Västra Götalands län.
Så kan han rätta det på sin hemsida.
 
  • Gilla
  • Haha
Byggare Mats och 9 till
  • Laddar…
"Anders Englund Byggkonsult AB har verksamhet i både Stockholms län, Göteborgs län, Örebro län och Värmlands län."

Har vi ett nytt län i Svergie? Göteborgs och Bohus län var ett gammalt län som sen 1998 ingår i Västra Götalands län.
Göteborgs län har jag som Göteborgare aldrig hört om.
Där hade första varningsklockan ringt...


Edit Slagen av KoW med 3minuter...
 
  • Gilla
MichaelTh
  • Laddar…
S Smygbyggarn skrev:
Jag googlade runt på internet, hittade inga negativa recensioner (inga recensioner alls faktiskt)
Jag skulle akta mig för sådana företag då det är väldigt misstänkt.
 
Staffan_V Staffan_V skrev:
Jag skulle akta mig för sådana företag då det är väldigt misstänkt.
Ja åtminstone om han enligt egen utsago ska ha varit yrkesverksam i 30 år, bör liksom ha hunnit med någon referens då..
 
  • Gilla
Staffan_V
  • Laddar…
Enligt brevpapperet ledamot av ARN...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.