Jag har sökt en del på forumet men mest hittat referenser till att använda OSB i väggar och golv.

Vad jag undrar är hur pass bra/dåligt den lämpar sig till t.ex. lådor att förvara el-verktyg i. Har aldrig använt det själv och tänkte att den borde väl funka lika bra som plywood till liknande saker men till ett billigare pris.
 
  • Gilla
jjoha
  • Laddar…
OSB:n är ju inte lika "kompakt" som plywood är. Visst kan du göra lådor av den men det blir kanske inte riktigt lika bra. Sen är det svårt att putsa till OSB:n och få samma fina finish. Har man otur när man skruvar i OSB:n så drar det inte ordenligt heller, den är lite "kexig" så att säga.
 
inte att rekommendera ta plyfa istället
 
imported_Anders_S skrev:
den är lite "kexig" så att säga.
Precis, kolla hur OSB-skivan ser ut i sidan, helt kass att skruva i.
OSB-Oriented_Strand_Board.jpg

Fast det är klart det går att bygga lådor ändå.
Jag antar att du redan har "överblivna" OSB-skivor som du tänkte göra lådor av.
- Eftersom det inte är så bra att skriva i sidan på en OSB-skiva kan du sätta en trekantslist i innerhörnen som du sedan skruvar fast väggarna i (från utsidan). + lim.

Glöm inte bort skruven, det är viktigt att det är rätt typ av skruv så du slipper att det spricker när du drar åt.
Se till så den har spår i undersidan på vuvet, då försäker den sig själv. Finns lite olika utföranden. Den ena är en spånskruv och den andra är en trallskruv. Glöm inte trälim. :D
268457.jpg 216436.jpg
Villa man inte betala essve kan man hitta dessa på Biltema (men man får vad man betalar för).

Om du inte har någon skiva hemma och ska köpa material för lådtillverkningen skulle inte jag heller rekomendera OSB.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.