Hej
till sommaren hadé vi tänkt renovera hela köket ut med rubbet, väggar, tak, golv också. tänkte bara höra vad man ska använda för vägg material, om man ska köra ett lager osb/spånskiva och ett lager gips eller om det är någon som har någon åsikt om det.
det kanske räcker med att regla lite där skåpen ska sitta.

tacksam för en dialog
 
Hej!

Reglar är aldrig fel, men jag skulle inte kunna tänka mig att bygga en enda vägg någonstans utan både OSB och gips. Speciellt inte i köket. Jag tycker att enkelgipsväggar är läskiga saker som inte går att ha till något vettigt alls. Så jag röstar på både OSB och gips.

I vårt kök finns just nu förutom OSB och gips kortlingar där vi ska sätta upp ett gammalt gjutjärnselement och där kristallkronan ska vara i taket. Den vägg där vi ska ha de flesta av våra skåp är en gammal ytterfasad där de stående panken är kvar, så där sätter vi bara gips ovanpå.

/pinebar
 
Håller på för fullt med att renovera en hel nedervåning på ca 80 kvm.
Jag kommer köra med 45mm trä reglar, 11mm OSB Skivor finns för 139:-/skiva på ByggMax, sedan 13mm Gips.
Men där jag ska hänga upp köksskåp tex kommer jag att sätta extra reglar så det blir riktigt rejält...

/ Josse
 
det var intressant ingen som tyckte spån skiva
mycket sämre eller??
 
Hemmakatten
OSB + gips för oss också. :) Det ÄR skillnad mellan spånskiva och OSB.
 
många förespråkar OSb för den ska tydligen innehålla "mindre" lim än spånskiva som sen avges ut i luften för all framtid. Dessutom tycker jag personligen att OSb är ett mellanting, hållfasthetsmässigt mellan spånskiva och Plywood.
 
Kan använda råspont på de väggar du planerar in skåpen om du är tveksam till skivmaterial
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.