OSB-skivor innehåller ju lim och formaldehyd i viss mängd. Antar att de vid stark upphettning kan avge farliga ämnen, men normalt, utgör de någon hälsorisk? Har läst både att marsvin kan knapra på dem utan problem, samt att de är riktigt läskiga. Har någon aktuell, tillförlitlig info? Förstår att OSB-skivor av olika fabrikat kan vara olika bra också. :confused:
 
M
Limmet är väl inte jättenyttigt, men hur farligt vet jag faktiskt inte:( Bra sak att kolla upp! För att vara säker kan du ju lägga råspånt istället, men det är ju bra mycket merjobb.
 
OSB innehåller ju betydligt mindre lim än dem gamla typen spånskivor (tror dessa har blivit bättre också) och idag tror jag inte det är svårt att få tag i formaldehydfria plattor. Moelvens skivor har jag för mig är fria, och de är ju en av de vanligaste leverantörerna
 
bjolo360 skrev:
OSB innehåller ju betydligt mindre lim än dem gamla typen spånskivor (tror dessa har blivit bättre också) och idag tror jag inte det är svårt att få tag i formaldehydfria plattor. Moelvens skivor har jag för mig är fria, och de är ju en av de vanligaste leverantörerna
OSB innehåller 5% lim och vax vilket framgår tydligt efter att man har envisats med att elda dem i en vedpanna. :D
Spånplattor innehåller ungefär samma mängd lim och det är svårt att hitta skivor i den svenska handeln som avger mätbara mängder formaldehyd. EUs REACH-avtal har gjort sitt för att elimininera detta inom Europa. Svenska leverantörer var annars tidiga med att välja bort produkter som avgav formaldehyd. Det används dock fortfarande på andra marknader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.