Hej!

Jag håller på med ett mindre jobb i ett villabygge där snickarna skruvar upp OSB-skiva utvändigt. Jag har aldrig förr sett att man använder det utvändigt förrut på det här viset. Jag har inte nämt något för byggherren än eftersom jag inte vet om det är rätt att göra så. Men jag tycker det verkar lite märkligt. På ritningarna jag fått står det att det ska vara gips. Kan tillägga att jag kan inte fråga snickarna för de kan inte svenska.
 
Har jag heller aldrig varit med om, men visst... jag är inte byggare heller.

Låter dock väldigt dumt eftersom OSB är ganska fuktkänslig.
 
Var i konstruktionen använder man OSB på utsidan? Som fasad?

Gör om gör rätt.....
 
Beror det inte på vad det är för OSB?

OSB klass 3 och 4 är till "för användning i fuktigt klimat" vilket tydligen definieras som "Med avseende på klass 2 i EN 1995-1-1:2004, vilket motsvaras av ett fuktinnehåll i materialet vid en temperatur om 20 °C och en relativ fuktighet i den omslutande luften som endast överstiger 85 % ett fåtal veckor per år."

Originellt låter det ändå och vore jag byggherre skulle jag inte gilla det när nu ritningen säger gips...

Det finns tydligen info om det under KEL.1 här: http://ama.byggtjanst.se/CodeTree.aspx?kod=KEL.1&urvalId=19
...om någon av damerna och herrarna har login på AMA:s webbtjänst!
 
För ett antal år sedan såg jag ett par villor i Lerum som kläddes utvändigt med OSB och sedan putsades. Husen ser fortfarande väldigt fina ut.
 
Har pratat med byggherren nu. Tydligen så hade de diskuterat fram detta och bytat ut gipsen mot osb. Det skulle vara någon fukttålig variant och inte den vanliga. Det hade nåt att göra med att fästförmågan var mycket bättre gentemot gipsen. Jaja var mest nyfiken men det verkar vara ok då att göra så iallfall. Man vill ju itne stå och bara titta på när kunden blir lurad.
 
Farzan skrev:
Beror det inte på vad det är för OSB?

OSB klass 3 och 4 är till "för användning i fuktigt klimat" vilket tydligen definieras som "Med avseende på klass 2 i EN 1995-1-1:2004, vilket motsvaras av ett fuktinnehåll i materialet vid en temperatur om 20 °C och en relativ fuktighet i den omslutande luften som endast överstiger 85 % ett fåtal veckor per år."

Originellt låter det ändå och vore jag byggherre skulle jag inte gilla det när nu ritningen säger gips...

Det finns tydligen info om det under KEL.1 här: [länk]
...om någon av damerna och herrarna har login på AMA:s webbtjänst!
Där står bara texten du precis citerade, och en hänvisning till normer angående krav på OSB-skivor
 
OK, tack för infon, Krawk.
 
Vanlig OSB är vaxad i ytan och hyfsat fukttålig. Har ett enkelt uteförråd som fick stå 10 månader utan färg på utomhus, i snö mm. Förutom att de solutsatta sidorna grånat lite var de som nya när jag målade dem nu i oktober.
 
Sett att i flera radhus-kedjehusområren så ,är car-portarna klädda i ytskiktet med OSB-skivor och ser helfina ut ännu efter 6-7 år
 
K
Gammal tråd. Men det verkar som att all OSB som säljs idag är av klass 3 dvs. Den variant som ska kunna användas "utomhus under tak"..

Var det annorlunda för 8 år sedan eller finns det risk att mina skivor under plast i trädgården suger upp fukt och blir förstörda?

Det regnade en del när jag köpte dem men vattnet såg ut att rinna av fint
 
MathiasS skrev:
OSB kan man använda överallt har jag lärt mig nu:

[länk]
Med betoning på KAN. 😉
 
  • Gilla
AndersMå
  • Laddar…
Har byggt en liten "temporär" bod som är osbklädd kuprinol målad.

Nu efter ca 6 temporära år har ett par osb flisor lossnat men på det stora hela ser den för bra ut för att jag ska orka bygga om den på riktigt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.