Vi håller på att bygga till ett hus med snedtak med takstolar cc 120 cm. För att det inte ska bygga ner så mycket, kan man sätta 11 mm OSB-skivor under takstolarna och sedan sätta fast 6 mm gipsskivor under dessa, istället för att använda glespanel + gipsskivor?
 
S
nja. glespanel är inte bara för att ha något att skruva i.
någon skiva direkt mot plast vill du aldrig ha
 
SBH skrev:
nja. glespanel är inte bara för att ha något att skruva i.
någon skiva direkt mot plast vill du aldrig ha
Jag är lite nyfiken på varför man inte vill ha osb + plast + gips?

Enda anledningen jag kan se är att alla hål som tas upp för att fästa saker kommer punktera plasten, men jag kanske missat något :)
 
S
det blir fukt vilket senare blir mögel.
men jag har ju bara rivit några såna tak. någon gång kanske man sluppit fukt och mögel
 
Tack! Vi funderade på att ha det här direkt mot 13 cm glasullsisolering, utan någon plast eller ångspärr eftersom huset inte är helt uppvärmt året runt, och var osäkra på om det blir tillräckligt starkt – tror du det, och kan det bli andra problem om man skulle göra så?
 
Jag skulle använda gles, det handlar ju bara om ca 2cm som du spar med att sätta OSB och renoveringsgips.
Och jag skulle ändå plasta taket även om inte huset var uppvärmt året runt.
Är det snedtak?
 
S
mpa skrev:
Tack! Vi funderade på att ha det här direkt mot 13 cm glasullsisolering, utan någon plast eller ångspärr eftersom huset inte är helt uppvärmt året runt, och var osäkra på om det blir tillräckligt starkt – tror du det, och kan det bli andra problem om man skulle göra så?
ja. skulle kunna funka. man jag skulle inte använt gips
 
Vad skulle du använt?

Och holmberg87, det är snedtak, och resten av taket är inte plastat.
 
S
mpa skrev:
Vad skulle du använt?

Och holmberg87, det är snedtak, och resten av taket är inte plastat.
trä. funkar i många ovärmda hus. utmärkt att göra rent. om man råkar förbränna lite damm bakom gasol kyl/frysen
 
  • Gilla
mpa
  • Laddar…
mpa skrev:
Vad skulle du använt?

Och holmberg87, det är snedtak, och resten av taket är inte plastat.
Jag skulle använt gles och gips eller någon träpanelpanel:)
Ah okej, ja men har du inte plast sedan tidigare så ska du inte ha det nu heller.
 
Om inte annat så blir det mycket lättare att dra el med glespanel jämfört med osb.
 
SBH skrev:
nja. glespanel är inte bara för att ha något att skruva i.
någon skiva direkt mot plast vill du aldrig ha
Så har det byggts massor av hus, det är ett ganska nytt påfund med att man sätter ett installationsskikt med 45-70mm isolering mellan väggskivorna och plasten. Installationsskikten infördes inte för att det var problem med fukt utanför att det blev tätare hus om man slapp göra hål i plasten vid tex eldragningen.

Nu pratar jag förvisso om ytterväggar, men principen är densamma vid tak.
 
S
Gabbe1 skrev:
Så har det byggts massor av hus, det är ett ganska nytt påfund med att man sätter ett installationsskikt med 45-70mm isolering mellan väggskivorna och plasten. Installationsskikten infördes inte för att det var problem med fukt utanför att det blev tätare hus om man slapp göra hål i plasten vid tex eldragningen.

Nu pratar jag förvisso om ytterväggar, men principen är densamma vid tak.
ja. det funkar i väggar. jag kan inte förklara byggfysiken. dock får man fukt problem i taket om man skruvar skiver direkt på ångplasten. men jag har ju bara 20 år erfarenhet. så vad vet jag efter ha rivit flera mögeltak
 
SBH skrev:
ja. det funkar i väggar. jag kan inte förklara byggfysiken. dock får man fukt problem i taket om man skruvar skiver direkt på ångplasten. men jag har ju bara 20 år erfarenhet. så vad vet jag efter ha rivit flera mögeltak
Du har fel. I ett gammalt hus med bristfällig isolering så kan det säkert bli problem (men det får man i så fall även med glespanel). Ett modernt isolerat tak är det garanterat inga problem!
 
S
vectrex skrev:
Du har fel. I ett gammalt hus med bristfällig isolering så kan det säkert bli problem (men det får man i så fall även med glespanel). Ett modernt isolerat tak är det garanterat inga problem!
vad är ett modernt hus för dig?
fick ett jobb i förra veckan där privatpersonen hade valt att sätta direkt på plasten. mögel hela taket. kommer inte ihåg om det var paroc,isover eller t-täk fancy plast
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.