Hej vår leverantör tyckte vi skulle ta spånskivor på väggarna och sen gips utanpå, självklart ska det vara isolering i väggarna också.
Är det ett bra alternativ eller är osb bättre?

Fördelar resp. nackdelar Spånskivor?
Fördelar resp. nackdelar Osb skivor?

Vad bör man tänka på med resp. skivor vid montering?

Häls Niclas
 
om du ändå ska gipsa över så välj helt enkelt det billigaste alternativet, vilket borde bli spånskiva.
 
niclasella skrev:
Hej vår leverantör tyckte vi skulle ta spånskivor på väggarna och sen gips utanpå, självklart ska det vara isolering i väggarna också.
Är det ett bra alternativ eller är osb bättre?

Fördelar resp. nackdelar Spånskivor?
Fördelar resp. nackdelar Osb skivor?

Vad bör man tänka på med resp. skivor vid montering?

Häls Niclas
- Limma och skruva spånplattan mot träreglerna (om du har träreglar vill säga), så blir väggen urstabil. Även mot yttervägg. Vissa här forumet tycker dock att det är kassavalvskosntruktion. ;)
- Täck med gips ganska omgående. Inom en vecka. Detta för att hålla borta fukt från spånplattan.
- En spånskiva av god kvalitet är lika hållbar som en OSB-skiva att skruva i. Köp med andra ord inte billiga spånplattor av okänd kvalitet. OSB rekommenderas av många på forumet, för att de är starka och billigare än plywood.

Rekommendationer från en erfaren byggnadssnickare.
 
Kan någon föklrara det där med att man skall täcka spånskivan inom en vecka?

Jag förutsätter att vi pratar om invändig vägg.
 
hempularen skrev:
Kan någon föklrara det där med att man skall täcka spånskivan inom en vecka?

Jag förutsätter att vi pratar om invändig vägg.
Det är inte bra om spånplattan står och drar åt sig fukt tex vid nybygge. Risken är att den får eget liv och kröker mellanväggarnas träreglar. Jag har sett det hända.
Vet dock inte som det är en vecka som gäller generellt.
 
man borde väl kunna ha en tunnare skiva av osb, vilket är en fördel...
 
Finansvalpen skrev:
man borde väl kunna ha en tunnare skiva av osb, vilket är en fördel...

OSB finns bara i en tjockleck 11mm och det är väl vad man skulle sätta upp om man använde spån också (fast standardmåttet är väl där 12mm).
 
MathiasS skrev:
OSB finns bara i en tjockleck 11mm och det är väl vad man skulle sätta upp om man använde spån också (fast standardmåttet är väl där 12mm).
12,5mm av någon jäkla anledning. Trodde också att det var 12mm, men skillnaden är akademisk.
 
Johan Gunverth skrev:
12,5mm av någon jäkla anledning. Trodde också att det var 12mm, men skillnaden är akademisk.
Den ska väl bli 13mm när den sugit lite fukt och då passa med gipset...... ;)
 
Tack för alla upplysningar.

Det blir det spånskiva av högsta kvalite och limma alla skivor, vill ha så bastant hus som möjlig.
Det ska vara kassaskåpskänsla. ::)

Häls Niclas
 
MathiasS skrev:
OSB finns bara i en tjockleck 11mm och det är väl vad man skulle sätta upp om man använde spån också (fast standardmåttet är väl där 12mm).
OSB finns i fler storlekar! Jag har köpt skivor som varit 9, 11 och 13mm. Troligen är 13mm den vanligaste på bggvaruhusen.
 
Magnus_Nordmark skrev:
OSB finns i fler storlekar! Jag har köpt skivor som varit 9, 11 och 13mm. Troligen är 13mm den vanligaste på bggvaruhusen.
Ok, har bara sett en storlek på tjocken, två på bredden.... Man lär så länge man lever!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.