Så, nu går det framåt. Nu har vi osb på väggar och ordentligt med reglar under (tror vi). Alla genomföringar är på plats. Nu fattas bara minerit skivor, primer, elslingor, tätskikt etc och sen yt arbetet!

Ni som vet, ser det ok ut?

Hur lång tid tror ni att det kommer ta? Entreprenör skall vara klar 13 augusti, är det rimligt? Skall påpekas att han idag troligtvis är och försöker köpa minerit skivor....framförhållning! :)
 
  • IMG_1019.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1022.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1033.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad tror ni om govbrunnen?
 
Bild 1: Den ser inte riktigt riktig ut. Jag använde Purus monteringsplatta som ligger i nivå med golvspånet och fästes i underliggande golvreglar. Sedan för att få upp erfordelig höjd (13mm) för golvspackel använder jag en Purus förhöjningsring.

Bild 2: Ska/bör man inte ha genomföringsboxar som fixerar PEX rören? Typ denna http://www.sigro.se/es_shop/prodimages/32/1870865.jpg

Bild 3: Ytteröret ska man kapa enligt (PEX)leverantörens anvisningar så det blir rätt längd. Jag är inte proffs att avgöra den längden men det kan vara värt att kolla. Är det Wirsborör du får?
 
1. Hummm. Vi tror att golvbrunnen är fastmonerad i underliggande golvreglar. Vi sakll dra in el värme och måste spakla upp min 15mm, kan det vara därför vår hantverkar lyft brunnen lite?

2. Vet ej, någon annan?

3. ?
 
Jag tycker att det ser mycket märkligt ut med brunnen. Om den är riktigt fast monterad i bjälklaget, absolut inte bara i spånskivan, så bör det i och för sig fungera, men man ska vara ganska mycket klåpare för att lyckas åstadkomma det där. Dessutom sticker den upp för lite vad jag kan se. Det ska vara minst 12 mm vid brunnsflänsen.
 
Jo, jag såg att du tog bort min andra tråd. Jag blev lite bekymmard och ville ha svar bara. Tror nmånga läser ämne.

På denna bild kan man ju se skruvarna, dvs reglar. de t verkar inte vara reglat runt hela brunnen såsom anvisningen säger....
 
  • IMG_1016.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har nog redan fått så bra svar som du kan få utan att man får reda på hur den faktiskt är monterad, det går inte att utläsa från bilderna helt och hållet. Om den sitter helt fast i själva bjälklaget så kommer det fungera, men jag begriper inte hur han har monterat den för att det ska se ut så där. Det bästa är att du frågar honom och kompletterar med den informationen i den här tråden, då är det lättare att säga hur du ska göra.
 
Pratade med purus och skickade bilde dit. enligt dem var det inte ok, enligt branchregler att inte montera den på platta (vilket tydligt framgår på bilder). Enligt purus MÅSTE en purusplatta användas för att få rätt höjd och förhindra vattenskador - det sätt som bilden visar är alltså direkt felaktigt tydligen.

Någon som har fler kommentarer om rörgenomgångarna?

Rören sitter i träbalkar, sen igenom osb med gummimassa sen skall de igenom mineriten. Det borde väl vara lika stabilt som en sk genomföringsbox?
 
Spanade in lite närmare på Roths hemsida (www.rothscandinavia.se) och den här texten hittade jag i deras monterings- och projekteringsguide:
"Använd med fördel Roth väggenomföring alt. väggdosa vid utgång ur vägg."

Tydligen inget krav...bara en underlättande detalj för att t.ex få rätt avstånd till duschblandare, väggbrickor osv...
 
Har du pratat med hantverkarna om brunnsmonteringen ännu?
 
Också lite nyfiken på hur det gick med detta.
Och en kompletterande fråga, är det ok att montera brunnen utan plattan. Drar man då skruvar rakt igenom brun+spån och ner i reglarna + kortlingarna? Och sedan då förhöjningsring och inte något hemma fixande som det ser ut att vara i ovanstående fall.

/Johan
 
golvbrunn.jpg
 
Fast så där ser ju inte riktigt purus brunnarna jag har hemma ut. 13mm förhöjning kommer inte att räcka i så fall. Tror jag skaffar hem purus plattor i alla fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.